لپ تاپلوازم جانبیهوا فضا و نجوم

فضاپیمای Freedom اسپیس‌ایکس با موفقیت به خانه بازگشت

پس از ۱۷۰ روز حضور در فضا، فضاپیمای سرنشین‌دار اسپیس‌ایکس با چهار فضانورد مأموریت کرو-۴ به زمین بازگشت و به یک مأموریت موفقیت‌آمیز ناسا-اسپیس‌ایکس در ایستگاه فضایی بین‌المللی پایان داد.

پس از دو روز تأخیر به دلیل شرایط آب‌وهوایی، سرانجام روز جمعه ساعت ۱۶:۵۵ منطقه‌ی زمانی شرقی (ساعت ۰۰:۲۵ بامداد شنبه به وقت تهران) فضاپیمای سرنشین‌دار دراگون اسپیس‌ایکس که نسخه‌ی استفاده شده در این مأموریت با نام «آزادی» (Freedom) یا «فریدام» شناخته می‌شود، در سواحل جکسون‌ویل فلوریدا و زیر آسمان آبی شفاف و آب‌های آرام به زمین رسید.

فرود فضاپیما در جو زمین طبق برنامه‌ریزی پیش رفت. ابتدا دو چتر نجات اولیه و سپس چهار چتر نجات نهایی در زمان‌های تعیین شده باز شدند تا سرعت فرود فضاپیما را به ۲۵ کیلومتر بر ساعت برسانند. این مأموریت تا جایی خوب پیش رفت که «کیل لیندگرن» (Kjell Lindgren) فرمانده مأموریت کرو-۴ ناسا پس از فرود خطاب به تیم کنترل گفت: «اسپیس‌ایکس، از درون فضاپیمای آزادی، از شما برای یک سواری باورنکردنی به مدار زمین و یک سواری باورنکردنی به خانه تشکر می‌کنیم.»

لیندگرن مأموریتی را هدایت کرد که شامل دیگر فضانوردان ناسا، «رابرت هاینز» (Robert Hines) و «جسیکا واتکینز» (Jessica Watkins) و همچنین فضانورد آژانس فضایی اروپا «سامانتا کریستوفورتی» (Samantha Cristoforetti) بود. پس از فرود، دو قایق تندرو به سمت فضاپیما رفتند تا موقعیت را شناسایی و امکان قرارگیری کپسول روی کشتی بازیابی «مگان» را فراهم کنند و در نهایت فضانوردان امکان خروج داشته باشند.

این مأموریت با نام کرو-۴ چهارمین مأموریت عملیاتی به ایستگاه فضایی بین‌المللی بود که اسپیس‌ایکس برای ناسا انجام داد. در هفته‌های گذشته این شرکت با مأموریت ««کرو-۵» هم چهار فضانورد دیگر را برای شش ماه اقامت راهی ایستگاه فضایی کرد. به جز این ۵ پرواز عملیاتی، یک مأموریت نمایشی اولیه در سال ۲۰۲۰ و دو پرواز فضایی خصوصی شامل «اینسپیریشن-۴» (Inspiration4) و «آکسیوم-۱» (Axiom-1) هم توسط اسپیس‌ایکس انجام شده است که شمار افراد فرستاده شده به فضا توسط این شرکت را به ۳۰ نفر می‌رساند.

شاید این مطلب جذاب باشد
درباره سری ردمی نوت ۱۲ چه می‌دانیم؟

بازگشت فضاپیمای آزادی دراگون (اژدها) اسپیس به زمین در ماموریت کرو 4

در مدت کمی بیش از دو سال، شرکت خصوصی اسپیس‌ایکس از تعداد کل فضانوردان چین، که برنامه‌ی پروازهای فضایی سرنشین‌دار آن به سال ۲۰۰۳ بازمی‌گردد، پیشی گرفت. و از زمانی که کرو دراگون عملیاتی شده است، نسبت به فضاپیمای روسی سایوز در همین مدت هم، افراد بیشتری را راهی مدار زمین کرده است.

با وجود موفقیت‌های چشمگیر اسپیس‌ایکس در پروازهای سرنشین‌دار مداری، طی دو سال گذشته فضاپیمای «دراگون» (Dragon) دارای چند نقص فنی از جمله یک توالت مشکل‌ساز و یک چتر نجات باز شده با تأخیر در یک پرواز بود؛ در عین حال مقامات ناسا از عملکرد کلی این وسیله‌ی نقلیه بسیار راضی بودند.

این فضاپیما به‌طور ایمن توانایی ایالات متحده آمریکا برای پرواز فضایی انسانی را که از زمان بازنشستگی شاتل فضایی به تعویق افتاده بود، دوباره بازگرداند. اگر دراگون دردسترس نبود، ناسا در زمان جنگ اوکراین برای تکیه بر فضاپیمای روسی در موقعیت نامطلوبی قرار می‌گرفت.

کرو-۵ آخرین پرتاب سال ۲۰۲۲ برای فضاپیمای دراگون اسپیس‌ایکس بود، اما انتظار می‌رود که در سه ماهه‌ی اول سال ۲۰۲۳ دو مأموریت را انجام دهد. پرتاب کرو-۶ برای ماه فوریه (اسفند) برنامه‌ریزی شده است که توسط «استیو بوون» (Steve Bowen) فضانورد ناسا فرماندهی می‌شود و «وارن هوبرگ» (Warren Hoburg) دیگر فضانورد این آژانس به‌عنوان خلبان فعالیت خواهد داشت. علاوه بر این، فضانورد روسی «آندری فدیایف» (Andrey Fedyaev) و فضانورد امارات متحده عربی «سلطان النیادی» (Sultan Al Neyadi) هم به‌عنوان متخصص مأموریت حضور خواهند داشت.

سپس در اوایل ماه مارس (فروردین) کارآفرین شناخته‌شده «جرد آیزاک‌من» (Jared Isaacman) دومین مأموریت خریداری شده‌ی خود را با کپسول دراگون پیش می‌برد. «پولاریس سپیده‌دم» (Polaris Dawn) که با هدف انجام نخستین راهپیمایی فضایی خصوصی در جهان و تحقیقات در زمینه‌ی پرواز فضایی انسانی انجام خواهد شد. در کنار او خلبان مأموریت «اسکات پاتیت» (Scott Poteet) و همچنین دو متخصص مأموریت، «سارا گیلیس» (Sarah Gillis) و «آنا منون» (Anna Menon) از اسپیس‌آیکس حضور خواهند داشت. آن‌ها اولین کارمندان این شرکت خواهند بود که با کپسول دراگون به فضا می‌روند.

شاید این مطلب جذاب باشد
۱۰ ساعت هوشمند محبوب در دیجی کالا (۱۷ مهر ۱۴۰۱)

عکس‌ها: بازگشت فضاپیمای دراگون اسپیس‌ایکس در مأموریت کرو-۴
Credit: NASA

منبع: Ars Technica

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا