لپ تاپ

دیجی‌کالا با «دیجی‌فای» به کسب و کارهای کوچک خدمات ساخت فروشگاه اینترنتی ارائه می‌دهد

دیجی‌فای به عنوان یک بازوی ارائه خدمات زیرساختی به منظور ساخت یک فروشگاه آنلاین برای تمامی کسب و کارهای کوچک و متوسط در دیجی‌کالا شروع به فعالیت کرد. به گفته مدیران دیجی‌کالا، دیجی‌فای قرار است محصولی از جنس راهکار را وارد بازار کند و نسل چهارم تجارت الکترونیکی را برای دیجی‌کالا رقم بزند.

دیجی‌فای نسل جدید تجارت الکترونیکی برای دیجی‌کالا است

«ندا گلشن» عضو هیات مدیره دیجی‌فای و مدیر محصول دیجی‌کالا در این نشست تاکید کرد که دیجی‌فای می‌خواهد اکوسیستمی را بسازد که نسل بعدی تجارت الکترونیکی است: «اما چه شد که ما وارد این موضوع شدیم؟ طی ده سال اولی که دیجی کالا کار خود را شروع کرد باید بگوییم که دیجی کالا یک بازار خرده فروشی بود نه مثل الان یک بازارگاه. ما درسال ۹۵ وارد نسل دوم این بازار شدیم و دیگر تنها خودمان تامین کننده نبودیم. این نسل دوم تجارت الکترونیکی در دیجی کالا کماکان با قدرت ادامه می‌دهد و واقعیت اینجاست که یک مارکت دموکراتیک را درست کردیم. اما از بین سالهای ۹۸ تا ۱۴۰۰ ما متوجه تغییراتی در بازار شدیم و دیدیم که داشتن زیرساخت ارائه خدمات فروشگاه‌های آنلاین یکی از نیازهای اصلی بازار است.»

او تاکید دارد دیجی کالا می‌خواهد به جز بزرگ کردن بازارهایی مثل پوشاک و کتاب (دیجی استایل و فیدیبو)، محصولاتی از جنس راهکار را وارد بازار کند: «راهکارهای پرداختی را با دیجی پی انجام دادیم و حالا راهکارهای زیرساختی برای فروشگاه اینترنتی را با دیجی فای درست کردیم.»

او می‌گوید آنها باور دارند که با دیجی فای وارد فاز چهارم تجارت الکترونیکی می‌شوند و می‌خواهند دسترسی افراد بیشتری را به ارائه خدمات آنلاین و دریافت خدمات فراهم کنند تا وارد بازارهای تخصصی‌تر بشوند: «دیجی فای نسل چهارم ما در بازار تهران الکترونیکی است. ما نمی‌خواهیم دیگر فقط پل ایجاد کنیم و می‌خواهیم در این بازار بزرگ رگ ایجاد کنیم و خون تازه ای به مارکت وارد کنیم. روزی با نسل یک و دوم وب کار را شروع کردیم و حالا مردم کاربر نسل سوم هستند، ما هم باور داریم که در نسل جدید تجارت الکترونیکی میخواهیم چیزی به نام انحصار وجود نداشته باشد و هرکس فروشنده کالای خودش باشد، به روش خودش و البته با ابزارهای دیجی فای.»

شاید این مطلب جذاب باشد
حداکثر روشنایی نمایشگر گلکسی S23 اولترا شاید به ۲۲۰۰ نیت برسد

گلشن در پاسخ به این پرسش دیجیاتو که آیا دیجی کالا می‌خواهد برای خود رقیب بسازد یا خیر گفت: «ما در دیجی‌کالا همچنان معتقدیم بزرگ‌ترین رقیب ما به عنوان یک مارکت‌پلیس همین کسب‌وکارهای کوچک است. با این وجود دیدگاه ما این است که اگر خودمان در این بازار خودمان را به چالش نکشیم هیچوقت نمی‌توانیم به هدف غایی برسیم. از همین رو باید خلاق‌تر شویم و راهکارهایی ارائه دهیم که در نهایت بتوانیم به عنوان رهبر این بازار به راه خود ادامه دهیم و ارزش افزوده‌ای برای این اکوسیستم داشته باشیم. در همین مرحله درباره نسل‌های بعدی تجارت الکترونیکی هم بررسی‌هایی انجام می‌دهیم.»

او باور دارد که به هر حال دیجی‌کالا علاوه بر اینکه یک مارکت پلیس است، در حقیقت نقش یک پلتفرم را ایفا می‌کند و گسترش و بزرگ شدن این پلتفرم در واقع وسعت عملکرد آن را بیشتر خواهد کرد: «از همین رو ما این نگاه را داریم که به بزرگ شدن این کسب‌وکارهای کوچک کمک کنیم. در حقیقت یک کسب‌وکار زمانی شکست خواهد خورد که رقیبی ندارد.»

دیجی‌فای از کجا شروع کرد؟

در ادامه این نشست «محمد فرخ نژاد» مدیرعامل دیجی‌فای اعلام کرد آنها کار خودشان را از فروردین ۱۳۹۵ با اسم بونس کارت شروع کردند و در ابتدا با چند کافه همراهی داشتند و مساله‌ای مثل باشگاه مشتریان را وارد فروشگاه‌های کوچک سطح کشور کردند. فرخ نژاد ادامه داد مجموعه بونس در خرداد ۹۷ جذب سرمایه کرد و تصمیم گرفت دو نیاز اصلی فروشگاه‌ها را برآورده کند؛ یکی اتصال سیستم‌های مختلف حسابداری و سفارش گیری و… به یکدیگر و همچنین ایجاد یک فروشگاه آنلاین برای کسب و کارها.

شاید این مطلب جذاب باشد
۱۰ ساعت هوشمند محبوب در دیجی کالا (۱۷ مهر ۱۴۰۱)

فرخ نژاد به شیوع ویروس کرونا همزمان با این ایده پردازی‌ها اشاره کرد و تاکید کرد که چنین ایده‌هایی قرار بود در سرویس به نام بونس ۳۶۰ پیاده سازی شود اما در نهایت با وجود شیوع کرونا و بسته شدن بسیاری از فروشگاه‌ها، ایده متوقف شد: «در نهایت به سمت فروشگاه ساز و ارائه خدمات زیرساختی رفتیم و دیجی فای متولد شد.»

دیجی‌فای از اوایل ۱۴۰۱ به طور رسمی آغاز به کار کرده و و در حال حاضر با بیش از ۴ هزار پذیرنده ثبت نام شده کارش را پیش می‌برد و به زودی قرار است فاز مارکتینگ خود را شروع کند. مدیرعامل دیجی‌فای تاکید دارد که قرار نیست همه خدمات ارائه شده در این بستر توسط خود دیجی‌فای توسعه داده شوند: «هدف ما در مجموعه اینست که بستری را آماده کنیم تا کسب و کارهای دیگر بتوانند خدمات خود را به پذیرندگان دیجی‌فای عرضه کنند.»

او در پاسخ به دیجیاتو مبنی بر اینکه آیا می‌توانند با رقبایی چون پادرو رقابت کنند و در مارکت از آنها سبقت بگیرند به دیجیاتو گفت: «اهداف ما و پادرو با هم متفاوت است. شاید جایی که پادرو روی آن دست گذاشته هم‌پوشانی‌هایی داشته باشد اما در نهایت اهداف ما متفاوت است. دیجی‌کالا و دیجی فای بر پایه ارائه راه‌حل خدمات ارائه می‌دهد و همچنین در ارائه راه‌حل هم تنوع بسیار زیادی دارد. ما این دانش را داریم که یک فروشگاه خدمات و نیازهای متفاوتی دارد، از همین رو شاید چینش امکانات گسترده‌ای از جمله لجستیک و راه‌حل‌های پرداختی به یک راه‌حل تبدیل شود. از همین رو بر این باور نیستیم که یک راه‌حل غیرقابل انعطاف امکان موفقیت داشته باشد.»

شاید این مطلب جذاب باشد
۱۰ تبلت محبوب در دیجی کالا (۳۰ آبان ۱۴۰۱)

به باور فرخ نژاد سرویسی که راهکاری را به طور جامع طراحی نکند امکان موفقیت ندارد و صرفا ارائه انتخاب‌های زیاد برای کسب و کار تضمین موفقیت را برای سایر تیم‌ها به همراه نمی‌آورد.

دیجی‌فای دائما در حال توسعه است

«مهیار ابوترابی» مدیر مارکتینگ دیجی‌فای با اعلام اینکه هر شخصی می‌تواند توسط دیجی‌فای وارد تجارت الکترونیکی بشود تاکید کرد که مارکت پلیس‌هایی نظیر دیجی کالا و باسلام و… رقیب دیجی‌فای نیستند و ابزار مکمل به حساب می‌آیند.

ابوترابی تاکید دارد که آنها قرار نیست خدمات خود را عرضه کنند و سپس از پیش مشتری محو بشوند بلکه بحث پشتیبانی را به طور جدی پیاده‌سازی می‌کنند: «ما محصول‌مان را دائم توسعه می‌بخشیم و در کنار مشتریان تجاری خودمان هستیم.»

مدیر مارکتینگ دیجی‌فای شباهت نام دیجی‌فای با شاپیفای را یک شباعت معنا دار می‌داند و می‌گوید آنها خلا نبود یک شاپیفای بومی در ایران را کاملا حس کردند: «نمی‌خواهیم فقط یک فروشگاه‌ساز باشیم بلکه می‌خواهیم یک اکوسیستم بزرگ درست کنیم و در آن همه چیز را آزاد بگذاریم تا اصلا شاید زمانی دولوپرهای دیجی‌فای داشته باشیم که محصول خودشان را با توجه به نیاز مشتریان، به آنها می‌فروشند.»

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا