لپ تاپلوازم جانبیهوا فضا و نجوم

تکنسین اسپیس‌ایکس در پی سانحه‌ی تست موشک به کما رفت

یک تکنسین اسپیس‌ایکس هنگام انجام تست موتور موشک این شرکت، از ناحیه‌ی سر دچار آسیب‌دیدگی شد و به مدت دو ماه در کما قرار داشت.

بر اساس گزارش اداره‌ی ایمنی و بهداشت شغلی (OSHA) آمریکا که نخستین بار در Semafor منتشر شد، این تکنسین ۱۸ ژانویه ۲۰۲۲ (۲۸ دی ۱۴۰۰) در کارخانه‌ی این شرکت در «هاوتورن» (Hawthorne) کالیفرنیا مشغول بررسی فشار نیوماتیکی روی یک موتور «رپتور ۲» (Raptor 2) بود که ناگهان یک پوشش کنترل‌کننده‌ی سوخت آزاد شد. در زمان حادثه، این روش «برخلاف روش دستی معمولی که در روندهای قبلی استفاده شده بود، با استفاده از یک برنامه‌ی خودکار» پیش رفت.

این گزارش می‌افزاید که تکنسین دچار شکستگی جمجمه و ضربه به سر شده و «به مدت دو ماه در کما قرار داشته و در بیمارستان بستری شده است.» بدین ترتیب اسپیس‌ایکس به دلیل نقض ایمنی که منجر به این حادثه شده است، از سوی OSHA به میزان ۱۸ هزار و ۴۷۵ دلار جریمه شد. این شرکت اما تا زمان انتشار خبر، درخواست تجدید نظری ارائه نداده است.

به نوشته‌ی Business Insider این تکنسین با نام «فرانسیسکو کابادا» (Francisco Cabada) اهل لس آنجلس و پدر سه فرزند است. یک برگه که در وب‌سایت سرمایه‌گذاری جمعی «گوفاندمی» (GoFundMe) توسط خانواده‌ی کابادا ایجاد شده تا کنون بیش از ۵۰ هزار دلار برای حمایت از فرزندانش تا زمان بهبودی کامل او جمع‌آوری کرده است.

در یکی از پیام‌های فرستاده شده به این صفحه آمده است: «نمی‌توانم دردی را که خانواده‌تان متحمل می‌شوند تصور کنم، اما لطفا بدانید که تمام خانواده‌ی اسپیس‌ایکس برای بهبودی فرانسیسکو تلاش می‌کنند و ما برای خانواده‌تان دعا می‌کنیم.»

شاید این مطلب جذاب باشد
بررسی میکروفن شات گان کامیکا CVM-VM20؛ یک رقیب قدرتمند

به نوشته‌ی Semafor کابادا اکنون دیگر در کما نیست، اما هنوز توانایی برقراری ارتباط ندارد و «به گفته‌ی یک وکیل خانواده و برادر خانم او، بدون کمک پزشکی نمی‌تواند زنده بماند.»

اداره‌ی ایمنی و بهداشت شغلی بالاترین میزان مجازات را برای این حادثه تعیین کرده و تحقیقات آن هنوز در جریان است. اسپیس‌ایکس اما هنوز درباره‌ی این حادثه به مردم یا کارکنانش بیانیه‌ای نداده است.

موتور رپتور ۲ اسپیس‌ایکس موتور نوآورنه‌ی این شرکت برای موشک «استارشیپ» (Starship) جدید و بوستر قدرتمند «سوپر هوی» (Super Heavy) است. یک مجموعه موشک کاملا قابل بازیابی که پس از سوار شدن روی یکدیگر، بلندترین موشک جهان با ارتفاع ۱۲۰ متر را تشکیل می‌دهند.

تقویت‌کننده‌ی سوپر هوی از ۳۳ موتور رپتور ۲ برای پرتاب استفاده می‌کند و در ادامه استارشیپ با استفاده از شش موتور رپتور ۲ پرواز خود را به مدار ادامه می‌دهد. اسپیس‌ایکس قصد دارد از استارشیپ برای فرود فضانوردان ناسا بر روی ماه در مأموریت آرتمیس ۳ و همچنین پرواز گردشگران فضایی حداقل در دو پرواز جداگانه به دور ماه استفاده کند و در سال‌های بعد توسط آن انسان را به مریخ بفرستد.

عکس کاور: نمای ساختمان اسپیس‌ایکس در هاوتورن
Credit: Robyn Beck/AFP/Getty Images

منبع: Space

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا