لپ تاپلوازم جانبیموبایل و گجت

انویدیا می‌گوید دوران کاهش قیمت گرافیک‌ها دیگر گذشته است

کارت گرافیک‌ها اکنون قیمت نسبتا بالایی دارند و اینطور هم که به نظر می‌رسد، انویدیا قرار نیست تغییری در این وضعیت ایجاد کند.

جنسن هوانگ، مدیرعامل انویدیا در مصاحبه‌ای مطبوعاتی اعلام کرده که قیمت کارت گرافیک‌های سری RTX 40 قرار نیست کاهش داشته باشد. رونمایی از کارت گرافیک‌های RTX 4080 و RTX 4090 خبر خوشحال‌کننده‌ای بود اما اینکه بدانیم انویدیا قصد دارد آن‌ها را با قیمت ۱۲۰۰ (مدل ۱۶ گیگابایتی – مدل ۱۲ گیگابایتی ۹۰۰ دلار است) و ۱۶۰۰ دلار به فروش برساند تماما از جذابیت آن‌ها کاسته است. این قیمت‌ها زیاد به نظر می‌رسند اما طبق گفته‌های جنسن هوانگ، ظاهرا باید به آن عادت کنیم.

هوانگ در مصاحبه‌ای که بعد از رویداد رونمایی از کارت‌های سری RTX 40 صورت گرفت به صراحت گفته: «قانون مور دیگر وجود ندارد. […] یک تراشه‌ی ۱۲ اینچی اکنون خیلی گران‌تر از قبل شده و دوران کاهش قیمت گرافیک‌ها به سر آمده است». این یعنی از این پس باید به قیمت‌های نجومی در بازار پردازشگرهای گرافیکی عادت کنیم.

قانون مور می‌گوید بین عملکرد پردازشی یک سیستم و قیمت آن باید یک تعادلی وجود داشته باشد. اما هوانگ معتقد است با افزایش چشمگیر قیمت قطعات، دیگر نمی‌شود طبق این قانون پیش رفت. از طرفی یک مسأله‌ی دیگر هم وجود دارد. همزمان با عرضه‌ی سری RTX 30 به بازار، ماینینگ و استخراج رمزارز هم افزایش پیدا کرد به گونه‌ای که اصلا نمی‌شد یک کارت خوب با قیمت مناسب در بازار پیدا کرد. بعد از کاهش استخراج رمزارز، کارت‌های زیادی با قیمت مناسب راهی بازار شدند اما انویدیا و شرکایش همچنان در فروش گرافیک با مشکل مواجه شده‌اند.

شاید این مطلب جذاب باشد
آموزش تعویض گلس گوشی های اندروید و آیفون در چند گام ساده

با ورود سری RTX 40، توجه از روی RTX 30 برداشته شده است اما انویدیا این کارت‌ها را آنقدر نجومی قیمت‌گذاری کرده که مردم باز هم به خرید مدل‌های قدیمی‌تر تمایل داشته باشند. کارت‌هایی که واقعا هم هنوز عملکرد خوبی دارند. حال باید دید این اقدام انویدیا چه نتیجه‌ای را در پی خواهد داشت چون با خرید سری RTX 30 شاید کاربران رغبتی برای خرید سری RTX 40 نشان ندهند و این یعنی شاید باز هم این روند قیمت‌گذاری برای نسل‌های بعدی گرافیک‌های انویدیا هم تکرار شود.

منبع: Digital Trends

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا