لپ تاپلوازم جانبیهوا فضا و نجوم

آب‌وهوای نامساعد خروج موشک آرتمیس از سکوی پرتاب را جدی‌تر کرد

با شدیدتر شدن طوفان استوایی و نزدیک شدن آن به منطقه‌ی فلوریدا، ناسا پرتاب برنامه‌ریزی شده برای روز سه‌شنبه را لغو و روند بازگردانی موشک آرتمیس ۱ به ساختمان مونتاژ را آغاز کرد.

پس از دو تلاش لغو شده‌ی قبلی و با توجه به وضعیت نامناسب برای زمان‌بندی جدید پرتاب، اکنون ناسا در حال بررسی بازگرداندن موشک مأموریت آرتمیس ۱ به ساختمان مونتاژ است.

این آژانس فضایی درباره‌ی تصمیم تازه گفت: «ناسا از فرصت پرتاب چشم‌پوشی می‌کند و برای بازگشت از سکوی پرتاب آماده می‌شود؛ در عین حال به پایش وضعیت آب‌وهوای مرتبط با طوفان استوایی هم ادامه می‌دهد.»

این تغییر در حالی است که نیروی فضایی آمریکا مجوز پرتاب را به‌تازگی تمدید کرده بود. اما مرکز ملی طوفان ایالات متحده (NHC) اعلام کرده است که در اواخر هفته، طوفان استوایی با حرکت به سمت فلوریدا و مرکز فضایی کندی به‌عنوان محل پرتاب موشک، به سرعت تشدید خواهد شد.

NHC در این زمینه تأکید کرد: «در حال حاضر مرکز طوفان در جنوب جامائیکا است و انتظار می‌رود که اوایل هفته‌ی آینده با قدرتی برابر با یک توفند به سواحل غربی فلوریدا برسد و بدین ترتیب خطر موج طوفان، سیل و بادهای شدید در بیشتر مناطق این ایالت وجود خواهد داشت.

در سکوی پرتاب، موشک غول‌پیکر نارنجی و سفید «سامانه‌ی پرتاب فضایی» (SLS) می‌تواند در برابر وزش باد با سرعت ۱۳۷ کیلومتر بر ساعت مقاومت کند. اما اگر تصمیم به محافظت از آن باشد، پنجره‌ی پرتاب فعلی که تا ۴ اکتبر (۱۲ مهر) ادامه دارد، از دست خواهد رفت.

تصمیم درباره‌ی بازگرداندن موشک به ساختمان مونتاژ وسایل نقلیه‌ی پرتاب (VAB) باید روز یکشنبه توسط آرتمیس ۱ گرفته شود تا «امکان جمع‌آوری و تجزیه‌وتحلیل داده‌های بیشتری باشد» و در صورت لزوم، عملیات بازگردانی از اواخر روز یکشنبه یا اوایل دوشنبه آغاز می‌شود.

شاید این مطلب جذاب باشد
آموزش فعال کردن رمز دو مرحله ای اینستاگرام

اما «جیم فری» (Jim Free) معاون توسعه‌ی سیستم‌های اکتشافی ناسا اشاره کرد که «رویکرد گام‌به‌گام» برای تصمیم به بازگردانی مجموعه‌ی موشک و فضاپیمای آرتمیس ۱ در عین حال «فرصت پرتاب را در صورت بهبود شرایط، حفظ می‌کند» و بدین ترتیب می‌توان به پرتاب تا پیش از ۵ اکتبر (۱۳ مهر) امیدوار بود.

در غیر این صورت، پنجره‌ی بعدی پرتاب بعدی از ۱۷ تا ۳۱ اکتبر (۲۵ مهر تا ۹ آبان) با یک امکان برخاست موشک در هر روز و البته به جز روزهای ۲۴ تا ۲۶ و ۲۸ اکتبر (۲ تا ۴ و ۶ آبان) اجرایی خواهد شد.

مأموریت فضایی آرتمیس ۱ قرار است که موشک غول‌پیکر سامانه‌ی پرتاب فضایی و کپسول بدون سرنشین «اوریون» (Orion) را که سوار بر آن است، آزمایش کند تا برای سفرهای سرنشین‌دار آینده به ماه آماده شود.

نام «آرتمیس» (Artemis) از نام خواهر دوقلوی خدای یونانی «آپولو» (Apollo) گرفته شده است که عنوان مأموریت‌های انسان به ماه بود. برخلاف مأموریت‌های آپولو، که بین سال‌های ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۲ میلادی فقط مردان سفیدپوست را به ماه بردند، در مأموریت‌های آرتمیس، نخستین فرد رنگین‌پوست و نخستین زن هم بر سطح ماه گام می‌گذارند.

پس از سال‌ها تأخیر و هزینه‌های بیش از حد، موفقیت مأموریت آرتمیس ۱ کمک بزرگی برای آژانس فضایی آمریکا خواهد بود. اما با اشکالات فنی موشک از جمله نشت سوخت، یک شکست دیگر، ضربه‌ی بزرگی برای آژانس خواهد بود.

بر اساس یک حسابرسی دولتی، هزینه‌ی برنامه آرتمیس تا سال ۲۰۲۵ بالغ بر ۹۳ میلیارد دلار برآورد شده است که در آن هر یک از چهار مأموریت اول هزینه‌ای ۴.۱ میلیارد دلاری خواهند داشت.

شاید این مطلب جذاب باشد
لپ‌تاپ کاستوم کانفیگ چیست؟ چرا یک مدل لپ‌تاپ ده‌ها گزینه‌ی خرید دارد؟

عکس کاور: آماده‌سازی تجهیزات برای بازگرداندن موشک آرتمیس ۱ به ساختمان مونتاژ
Credit: NASA/Joel Kowsky

منبع: Phys.Org

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا