خبر تکنولوژیلپ تاپلوازم جانبی

اطلاعاتی از پردازنده‌های رایزن ۷ ۷۸۰۰X و رایزن ۳ ۷۳۰۰X منتشر شد

به‌تازگی اطلاعاتی از پردازنده‌های رایزن ۷ ۷۸۰۰X و رایزن ۳ ۷۳۰۰X منتشر شده که نشان می‌دهد نمایندگان جدید AMD حتی در بخش اقتصادی هم از مرز ۵.۰ گیگاهرتز عبور کرده‌اند.

AMD قصد دارد به‌زودی دو پردازنده‌ی رایزن ۷ ۷۸۰۰X و رایزن ۳ ۷۳۰۰X را هم راهی بازار کند که به ترتیب ۱۰ و ۴ هسته‌ای هستند اما فرکانس این هسته‌ها بسیار بالاست. این موضوع را از تصویر ثبت شده از امتیاز این دو پردازنده در بنچمارک گیک‌بنچ متوجه شده‌ایم که اخیرا هم منتشر شده است.

طبق آنچه که مشاهده شده، رایزن ۷ ۷۸۰۰X یک پردازنده بین رایزن ۷ ۷۷۰۰X و رایزن ۹ ۷۹۰۰X است. این پردازنده از ۱۰ هسته و ۲۰ رشته بهره می‌برد که خیلی هم در بین پردازنده‌های AMD چنین ترکیبی مرسوم نیست. AMD معمولا از ترکیب هسته‌ی ۸/۱۶ استفاده می‌کند اما سال گذشته و امسال دو پردازنده با ترکیب ۱۰/۲۰ را هم به سبد محصولاتش اضافه کرده است.

سایر مشخصات فنی مربوط به رایزن ۷ ۷۸۰۰X شامل فرکانس پایه ۴٫۴۵ گیگاهرتز، فرکانس بوست ۵٫۴ گیگاهرتز و تا ۶۴ مگابایت کش سطح سوم می‌شود. میزان حافظه‌ی کش و همچنین تعداد هسته‌ها نشان می‌دهد AMD در ساخت این پردازنده برخلاف سایر پردازنده‌های سری رایزن ۷ و رایزن ۵ از پیکربندی دوگانه‌ی CCD Zen 4 استفاده کرده است. در طرف مقابل رایزن ۳ ۷۳۰۰X که همانطور که از نامش پیداست یک پردازنده‌ی اقتصادی به حساب می‌آید، از ۴ هسته و ۸ رشته بهره می‌برد. حافظه‌ی کش سطح سوم آن ۳۲ مگابایت است، فرکانس پایه‌ی آن به ۴٫۵ گیگاهرتز و فرکانس بوست آن هم به ۵٫۰ گیگاهرتز می‌رسد.

شاید این مطلب جذاب باشد
تصاویر ولوو EX90 برقی منتشر شد

 رایزن 7 7800X رایزن 3 7300X

از لحاظ عملکرد، رایزن ۷ ۷۸۰۰X در بخش تک هسته‌ای توانسته امتیاز ۲۰۹۷ را کسب کند و در بخش چند هسته‌ای هم موفق به کسب امتیاز ۱۶٫۱۶۳ شده است. این در حالی است که در بخش تک هسته‌ای، پردازنده‌ی رایزن ۷ ۷۷۰۰X توانسته امتیاز بیشتری از آن کسب کند، هرچند در بخش چند هسته‌ای ۱۲٪ ضعیف‌تر ظاهر شده است. این پردازنده‌ی جدید همچنین در بخش چند هسته‌ای از Core i5-13600K اینتل هم عملکرد بهتری از خود به نمایش گذاشته است. در اینجا باید یادآور شویم که نماینده‌ی اینتل به لطف بهره‌مندی از ۶ هسته‌ی قدرتمند، ۸ هسته‌ی کم‌مصرف و ۲۰ رشته با فرکانس پایه‌ی ۳٫۵ و ۲٫۶ و فرکانس بوست ۳٫۹ و ۵٫۱ گیگاهرتز (به ترتیب برای هسته‌های قدرتمند و کم‌مصرف)، یکی از بهترین میان‌رده‌های موجود در بازار به حساب می‌آید.

شاید دلیلی که باعث شده رایزن ۷ ۷۸۰۰X از ۷ ۷۷۰۰X در بخش تک هسته‌ای ضعیف‌تر ظاهر شود به خاطر این باشد که این تراشه در مرحله‌ی اولیه‌ی تولید به سر می‌برد چون هر دو تراشه از یک میزان فرکانس بهره می‌برند و در نتیجه در بخش تک هسته‌ای قاعدتا باید با هم برابر باشند.

 رایزن 7 7800X رایزن 3 7300X

رایزن ۳ ۷۳۰۰X هم در بخش تک هسته‌ای و چند هسته‌ای موفق به کسب امتیاز ۱۹۸۴ و ۷۶۸۲ شده تا بدین ترتیب تقریبا با رایزن ۵ ۵۶۰۰X در بخش چند هسته‌ای برابر باشد. هرچند در بخش تک هسته‌ای، نماینده‌ی جدید AMD به شکل قابل توجهی بهتر از مدل سال گذشته ظاهر شده است.

رایزن 7 7800X رایزن 3 7300X

اینطور که گفته می‌شود، رایزن ۳ ۷۳۰۰X و ۷ ۷۸۰۰X به احتمال زیاد باید به ترتیب ۲۰۰ و ۴۰۰ الی ۵۰۰ دلار قیمت‌گذاری شوند. همچنین قرار است در نخستین ماه‌های سال ۲۰۲۳، تراشه‌های ۳D V-Cache (حافظه کش سه‌بعدی) هم به جمع نماینده‌های AMD اضافه شوند تا بدین ترتیب رقابت بین اینتل و AMD به اوج خود برسد. متأسفانه AMD هنوز برنامه‌ی مشخصی برای عرضه‌ی تراشه‌ای ۱۰ هسته‌ای ندارد. از طرفی قرار است در آینده از یک سری تراشه مدل استاندارد (غیر X) رونمایی کند. بنابراین مشخص نیست چه زمانی رایزن ۷ ۷۸۰۰X و رایزن ۳ ۷۳۰۰X را رسما شاهد خواهیم بود.

شاید این مطلب جذاب باشد
وان‌پلاس نورد N300 با تراشه‌ی مدیاتک در راه است

منبع: Wccftech

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا