لپ تاپلوازم جانبیموبایل و گجت

آیفون ۱۷ اولترا احتمالاً مجهز به تراشه‌ی ۲ نانومتری A18 اپل خواهد بود

از آنجایی که TSMC به سمت فناوری جدید و پیچیده‌تر تولید تراشه GAAFET با لیتوگرافی ۲ نانومتری در حال حرکت است طبق گزارش‌ها، اپل شروع به آماده‌سازی تجهیزات آزمایشی خود برای ساخت پردازنده‌ی A18 کرده که از فناوری جدیدی استفاده می‌کند. تراشه ۲ نانومتری A18 اپل ظاهرا برای اولین بار در سری آیفون ۱۷ استفاده خواهد شد.

رسانه‌های تایوانی گزارش می‌دهند که اپل به تدریج شروع به جایگزینی دستگاه‌های قدیمی ساخت تراشه در کارخانه‌ی TSMC خواهد کرد تا به موقع برای سری آیفون ۱۷ در سال ۲۰۲۵ آماده‌ی تولید تراشه‌های مبتنی بر فناوری ۲ نانومتری شود. سال آینده، پردازنده‌ی A17 اپل با لیتوگرافی ۳ نانومتری TSMC عرضه خواهد شد، بنابراین آن طور که به نظر می‌رسد فناوری ساخت ۳ نانومتری یا حداقل نسل دوم آن برای سری آیفون ۱۶ نیز باقی خواهد ماند.

آیفون 17

در حالی که سامسونگ تولید تراشه‌های ۳ نانومتری خود را با فناوری جدید ترانزیستورهای GAA آغاز کرده، TSMC اما فرآیند FinFET را برای تراشه‌های ۳ نانومتری خود حفظ خواهد کرد. ظاهراً این شرکت قصد دارد تنها برای تولید تراشه‌های مبتنی بر فناوری ۲ نانومتری از ترانزیستورهای GAA بهره ببرد؛ بنابراین اپل می‌خواهد تجهیزات آزمایشی خود را برای این فناوری جدید آماده کند تا در روند تولید تراشه‌های جدیدش اختلالی ایجاد نشود و همه چیز طبق برنامه‌ریزی این شرکت پیش برود.

اپل برای تولید تراشه‌های جدید خود نیاز به استفاده از حدود ۱۲۵۰ تجهیزات جدید دارد و شرکت ارائه دهنده تجهیزات Teradyne ایالات متحده آمریکا آماده است تا این دستگاه‌های جدید را برای اپل فراهم کند. TSMC نیز دارای پیشرفته‌ترین امکانات برای ساخت آزمایشی این تراشه است و دستگاه‌های قدیمی‌تری که اپل با تجهیزات ساخت تراشه‌های مبتنی بر فناوری ۲ نانومتری جایگزین می‌کند، به دیگر شرکت‌های تراشه‌سازی فروخته خواهد شد.

شاید این مطلب جذاب باشد
اندروید ۱۳ برای سری گلکسی S20 و نوت ۲۰ عرضه شد

با عرضه‌ی سری آیفون ۱۴، اپل برای اولین بار مدل‌های گوشی خود را بر اساس نسل پردازنده دسته‌بندی کرد. آیفون ۱۴ و آیفون ۱۴ پلاس از پردازنده ۵ نانومتری اپل A15 با پردازنده گرافیکی پنج هسته‌ای همانند آیفون ۱۳ پرو مکس استفاده می کنند. این در حالی است که آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس به لطف تراشه‌ی جدید ۴ نانومتری A16 که اپل منحصراً برای مدل‌های برتر سال ۲۰۲۲ نگه داشته، قابلیت‌ها و قدرت بیشتری دریافت کرده‌اند.

آیفون 17

با توجه به اینکه احتمالاً مدل‌های آیفون ۱۶ همچنان از پردازنده‌های مبتنی بر فناوری ۳ نانومتری بهره خواهند برد، اپل ممکن است تصمیم بگیرد که در سری آیفون ۱۷، فقط گوشی هوشمند آیفون ۱۷ پرو مکس به چیپست جدید ۲ نانومتری A18 مجهز شود. طبق شایعات، احتمال می‌رود آیفون ۱۷ اولترا به گوشی‌های پرچم‌دار این سری اضافه شود که البته صحت این موضوع مشخص نیست.

منبع: Notebookcheck

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا