لپ تاپلوازم جانبیموبایل و گجت

آیا قابلیت تشخیص تصادف آیفون ۱۴ به درستی کار می‌کند؟

یکی از کاربران یوتیوب تصمیم گرفته عملکرد قابلیت تشخیص تصادف (Crash Detection) آیفون ۱۴ را با یک تست واقعی مورد بررسی قرار دهد.

اگر رویداد رونمایی از گوشی‌های سری آیفون ۱۴ را دنبال کرده باشید، احتمالا می‌دانید اپل امسال به این محصولات و همچنین ساعت‌های هوشمند خود قابلیتی را اضافه کرده تحت عنوان تشخیص تصادف (Crash Detection) که به لطف یک سری سنسورهای پیشرفته و جدید می‌تواند هنگام تصادف، با تشخیص این موضوع یک پیام اضطراری ارسال کند. البته این در شرایطی است که تا چند ثانیه پاسخی از سمت کاربر به گوشی داده نشود.

اگرچه این قابلیتی است که امیدواریم هیچوقت به کارتان نیاید اما با این حال یکی از بهترین قابلیت‌های محصولات اپل است که می‌تواند در شرایط سخت، به کمک کاربران بیاید. به قابلیت تشخیص تصادف در بسیاری از بررسی‌هایی که از گوشی‌های سری آیفون ۱۴ صورت گرفته اشاره شده است اما هیچ یک از آن‌ها نتوانستند آن را در عمل هم تست کنند تا ببینند آیا واقعا عملکرد آن دقیق هست یا خیر. هرچند طبیعی هم بود که این اتفاق رخ دهد.

اما یک کاربر یوتیوب تصمیم گرفته این تست عجیب را در شرایط واقعی انجام دهد تا ببیند آیا تمام ادعاهایی که اپل پیرامون این قابلیت کرده واقعی است یا خیر. در این تست، یک آیفون ۱۴ پرو درون خودرودیی بدون سرنشین قرار گرفته تا مشخص شود چه ضربه‌هایی را می‌تواند به عنوان یک تصادف تشخیص داده و فعال شود.

در این ویدیوی حدودا شش و نیم دقیقه‌ای، این کاربر یوتیوب تلاش کرد تصادف را در شرایط مختلف شبیه‌سازی کند. سرعت‌گیرهای کوچک طبق داده‌های بدست آمده باعث فعال‌سازی این قابلیت نمی‌شوند اما در دو تست تصادف، آیفون ۱۴ پرو توانست به درستی تشخیص دهد که تصادف اتفاق افتاده است. توجه داشته باشید این قابلیت در حالی صورت گرفته که نه راننده‌ای درون ماشین بود و نه شخصی در اطراف حضور داشت. از طرفی این قابلیت در کشور ما هم در دسترس قرار ندارد بنابراین پیشنهاد می‌شود در صورت خریدن یک آیفون ۱۴ عملکرد درست آن را در شرایط واقعی تست نکنید.

شاید این مطلب جذاب باشد
هوش مصنوعی چگونه آینده‌ی هنر را تغییر می‌دهد؟

آنچه که باعث جذابیت این ویدیو شده این است که قابلیت تشخیص تصادف اندکی بیشتر از چیزی که اپل مدعی شده حساس است. به این صورت که تصادف شاید خیلی شدید هم نباشد اما باز هم گوشی یا ساعت شما می‌تواند آن را به لطف سنسورهای پیشرفته‌ای که دارد تشخیص دهد. یعنی ماشین حتما نیاز نیست منحرف شود یا خدایی نکرده وارونه شود؛ همان صدای بلند ناشی از تصادفات هم می‌تواند قابلیت یادشده را فعال کند.

اپل در رابطه با این قابلیت گفته:

با شتاب‌سنج دو هسته‌ای که قادر به اندازه‌گیری نیروی G تا ۲۵۶ جی است و همچنین یک ژیروسکوپ با گستره‌ی دینامیکی بالا، قابلیت تشخیص تصادف در آیفون می‌تواند متوجه شود شما در یک تصادف شدید هستید و در نتیجه به صورت خودکار با سرویس‌های اضطراری تماس می‌گیرد. این قابلیت همچنین از سنسورهای موجود در گوشی نظیر فشار سنج برای تشخیص تغییرات فشار در کابین خودرو، از GPS برای تغییر سرعت ناگهانی (در تصادفات سرعت ناگهان کاهش پیدا می‌کند) و از میکروفون هم برای تشخیص صدای بلندی استفاده می‌کند که در نتیجه‌ی برخورد ایجاد می‌شود. این قابلیت در میلیون‌ها ساعت تصادف مورد بررسی قرار گرفته تا از عملکرد دقیق آن اطمینان حاصل شود.

شما می‌توانید ویدیوی تست یادشده را در زیر مشاهده کنید. در صورت تمایل به دیدن ویدیو با کیفیت بیشتر می‌توانید به وب‌سایت منبع مراجعه کنید.

منبع: ۹to5Mac

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا