لپ تاپ

گزارش سال مالی 1400 حرکت اول منتشر شد: تمرکز روی دو حوزه تجارت الکترونیکی و تبلیغات

شرکت کسب‌وکارهای نوپای حرکت اول با انتشار گزارش سالانه مالی این مجموعه با اشاره به اینکه 275 طرح ورودی طی یک سال، دریافت کرده از انعقاد قرارداد و سرمایه‌گذاری نهایی بر روی 9 طرح در بازه زمانی دی ماه 1399 تا بهمن 1400 خبر داده است که اتفاقا تجارت الکترونیک و تبلیغات بزرگ‌ترین حوزه مورد حمایت این شرکت بوده است.

حرکت اول به عنوان بازوی سرمایه‌گذاری خطر‌پذیر همراه اول در تامین سرمایه مالی و مشارکت و مشاوره به کسب‌وکارهای نوپا در حوزه‌های مختلف به سمت توسعه آنها پیش رفته است. در حقیقت حرکت اول ماموریت خود را توانمندسازی اکوسیستم در نقش سرمایه‌گذار خطرپذیر تعریف کرده و چشم‌انداز آن تبدیل شدن به بازیگر برجسته در حوزه سرمایه‌‌گذار خطر‌پذیر در کشور است.

آئین‌نامه سرمایه‌گذاری حرکت اول

برای کسب سرمایه‌گذاری از حرکت‌اول مسیر روشنی در این گزارش ارائه شده که شامل 8 مرحله اساسی است. در مرحله اول درخواست به ایمیل معرفی شده ارسال خواهد شد و در مرحله دوم غربالگری بر اساس بررسی طرح‌ها و همسویی آنها با اهداف حرکت اول پیش می‌رود.

ارزیابی اولیه و تایید ارزیابی اولیه در کمیته سرمایه‌گذاری، مراحل سوم و چهارم هستند. در مرحله پنجم تایید ارزش‌گذاری در کمیته انجام خواهد شد و در مرحله ششم هم ساختار معامله در هیئت‌مدیره انجام خواهد شد و در مرحله هفتم هم قرارداد بعد از مذاکرات نهایی منعقد خواهد شد.

مرحله هشتم و مرحله نهایی هم به بررسی و راستی آزمایی اطلاعات و مستندات طرح و تعیین موارد تعهدات هیات‌مدیره کسب‌وکارها به حرکت اول است.

جدول زیر مروری است بر عملکرد حرکت اول از دی ماه 1399 تا بهمن ماه 1400. بر اساس این جدول در این بازه زمانی 275 طرح ورودی وجود داشته که 25 درصد آنها به مرحله غربالگری رسیده است. 30 درصد از مرحله غربالگری به مرحله ارزیابی اولیه رسیده 86 درصد از اریابی اولیه در کمیته ic عبور کرده و ارزیابی تفصیلی رسیده است.

شاید این مطلب جذاب باشد
۱۰ ساعت هوشمند محبوب در دیجی کالا (۱۷ مهر ۱۴۰۱)

در نهایت با گذر از مراحل 8 گانه که پیش از این در گزارش سال مالی حرکت اول به آن اشاره شد 9 طرح از بین 275 طرح در این بازه زمانی وارد مرحله انعقاد قرارداد سرمایه‌گذاری شدند.

اما در چنین شرایطی توجه به دلایل عدم تائید کسب‌وکارها کمک قابل توجهی است که بر اساس آن کسب‌وکارها امکان آمادگی بیشتری برای جذب سرمایه‌گذاری و حمایت حرکت اول را خواهند داشت. مهم‌ترین دلیل عنوان شده که منجر به حدف 55 درصد از کسب‌وکارها شده عدم تطابق با مرحله عمر کسب‌وکار است.

در مرحله دوم 20 درصد از طرح‌ها به دلیل عدم تائید قابلیت‌های طرح، رد شده و 10 درصد دیگر هم به دلیل عدم تطابق با حوزه سرمایه‌گذاری مورد تائید حرکت اول قرار نگرفته‌اند. البته یکی از نکات جالب توجه این گزارش بخش توزیع کسب‌وکارهایی است که مورد حمایت حرکت اول قرار گرفته‌اند.

در این روند 25 درصد از کسب‌کارها در حوزه تجارت الکترونیک و تبلیغات بوده و 13 درصد هم مربوط به کسب‌وکارهای حوزه تکنولوژی‌های نوآورانه. نمودار دایره‌ای زیر هم نگاهی به همین توزیع دارد.

بر اساس اطلاعات منتشر شده در این گزارش بیشترین میزان طرح‌های دریافتی توسط حرکت اول در آذر، آبان و شهریور سال 1400 به ترتیب با 30، 29 و 28 طرح بوده است. همچنین فروردین و اردیبهشت سال 1400 هم همراه اول کمترین میزان طرح‌ها را دریافت کرده که صرفا 12 طرح بوده است.

تلاش حرکت اول برای ایجاد بازارهای مالی جدید

حرکت اول در بخش ابتدایی گزارش سال مالی 1400 این مجموعه ارزش‌های کلیدی خود را جسور بودن، چابکی و توانمندسازی تعریف کرده است. همچنین راهبرد اصلی آن مشارکت در اکوسیستم دیجیتالی ایران، سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌های ارزش‌آفرین و ایجاد بازارهای مالی جدید است.

شاید این مطلب جذاب باشد
۱۰ تبلت محبوب در دیجی کالا (۲ آبان ۱۴۰۱)

حرکت اول با اعلام دو رویکرد بازده مالی و مسیر ارزش‌آفرینی با کسب‌وکار اصلی همراه اول تمرکز اصلی خود را معرفی کرده است. همچنین تمرکز ثانویه این مجموعه تاثیر بر اکوسیستم دیجیتالی کشور است.

در حقیقت حرکت اول در این گزارش با تاکید بر اینکه از کسب‌وکارهای پرتفوی خود از جمله همراه مکانیک، آچاره، اوبار برای کسب سرمایه حمایت کرده، در افزایش سرمایه آنها نیز مشارکت داشته است.

همچنین حرکت اول با تزریق سرمایه به کسب‌وکار پینکت هم ورود کرده است. در ادامه این سرمایه‌گذاری‌ها شاهد آنیم که همراه اول در سال مالی جدید وارد کسب‌وکارهای آلا، آدرس، نبض، نت باکس شده است.

این شرکت هدف از ورود خود به حمایت از این کسب‌وکارها را توسعه و ارتقای اکوسیستم نوآوری کشور عنوان کرده است. با توجه به عملکرد حرکت اول به نظر می‌رسد این شرکت تا امروز بر اساس برنامه و اهداف تعیین شده ابتدایی خود به درستی پیش رفته است.

حرکت اول در این گزارش تاکید دارد که در سال جاری بازوهای سه‌گانه شتابدهی حرکت اول از جمله دانشگاه شهید بهشتی، اصفهان و شیراز جمعا 13 فراخوان برگزار کردند که در نتیجه آن 23 استاراتاپ قرارداد سرمایه‌گذاری منعقد کرده‌اند. در همین راستا حرکت اول توانسته در دی ماه سال 1400 مجوز دانش‌بنیانی خود را دریافت کرده است.

حرکت اول در فصل اول گزارش سال مالی 1400 خود به معرفی اعضای هیئت‌مدیره و همچنین معاونین و مدیران آن نیز پرداخته است که جزئیات آن را می‌توانید در متن کامل گزارش مشاهده کنید.

حرکت اول و توسعه اکوسیستم نوآوری و کارآفرینی

حرکت اول همچنین با ورود به فراصندوق ستارگان، صندوق کارآفرینان اول به راندهای سرمایه‌گذاری با مشارکت در صندوق‌های سرمایه‌گذاری هم ورود کرده است. همچنین با سه شتبادهنده دانشگاه‌های برتر قرارداد قرارداد مشارکت تنظیم کرده و مشارکت قابل توجهی هم با نهادها و بازیگران کلیدی اکوسیستم داشته است که جدول زیر این جزئیات روند ارتباطی را نشان می‌دهد.

شاید این مطلب جذاب باشد
نسل جدید کمری با طراحی الهام‌ گرفته از تویوتا کراون عرضه می‌شود

این فعالیت‌ها همچنین منجر به توسعه دستاوردهای عملکردی حرکت اول نیز شده است. حرکت اول در این روند موفق شده عملکرد 718 کسب‌وکار را بررسی کند و همان‌طور که پیش از این اشاره شد با کسب‌وکارهای دیگری هم قرار داد همکاری تنظیم کند.

پرتفوی سرمایه‌گذاری گروه حرکت اول نیز شامل آچاره، جاجیگا، پینکت، اوبار و چند کسب‌وکار دیگر است که در تصویر زیر به پرتفوی سرمایه‌گذاری حرکت اول پرداخته شده است.

تلاش حرکت اول در مسیر شبکه سازی

بخش دیگری از گزارش مالی سال 1400 حرکت اول به برنامه‌ریزی‌های این شرکت در راستای ایجاد ارتباط و شبکه‌سازی پرداخته است. همچنین این گزارش با تاکید بر عملکرد حرکت اول در راستای تبدیل شدن به یک VC موفق ویژگی‌ها یک VC موفق بر اساس ترازیابی جهانی را برشمرده است.

نگاه بلندمدت، پول هوشمند و ارتباط و شبکه‌سازی فقط سه مورد از این ویژگی‌ها هستند که حرکت اول تاکید دارد در مسیر آنها پیش رفته است.

این موضوع اما به تنهایی محقق نخواهد شد و نیازمند توسعه و برنامه‌‍ریزی هوشمندانه است. بر اساس توضیحات گزارش مالی حرکت اول، تولید محتوای منحصر به فرد، تبلیغات و انتقال پیام برند و همچنین روابط عمومی و شبکه‌سازی ابزارهای مورد استفاده حرکت اول در مسیر شکل دادن به جریان ارتباط سازی و شبکه سازی است.

حرکت اول و شتابدهی

گزارش سال مالی حرکت اول در فصل سوم بر جریان شتابدهی و این شرکت تمرکز کرده است. این گزارش بیانگر آن است که حرکت اول با ارزیابی و تعیین استارتاپ‌های منتخب، تامین فضای کار اشتراکی، ارائه منتور شیپ و مشاوره، برگزاری کارگاه‌های آموزشی، ایجاد و به اشتراک گذاری شبکه ارتباطی و سایر حمایت‌های جانبی در راستای حمایت و شتابدهی استارتاپ‌ها پیش رفته است.

شاید این مطلب جذاب باشد
کانسپت فولکس واگن جتا GLI پرفورمنس در نمایشگاه SEMA معرفی شد

هاب‌های بهشتی، اصفهان و شیراز با نظارت حرکت اول بر تحقق برنامه‌ها و فرایندهای مصوب و همچنین تامین مالی قراردادهای سرمایه‌گذاری به سمت حمایت از استراتاپ‌ها حرکت کرده‌اند.

در این روند (شرکت هوشمند اول بهشتی)، هاب بهشتی توانست استارتاپ‌های درس‌پلی، امن آزمون، سدره، جنگ ملل و هوشمند دارو را مورد توجه قرار دهد. این استارتاپ‌ها در حوزه‌های آموزش، هوش مصنوعی و بازی فعالیت دارند و از چند مرحله برای رسیدن به مرحله نهای عبور کردند.

هاب اصفهان نیز 320 ایده را طی سه دوره فراخوان دریافت کرده که در نهایت 8 طرح در هیئت‌مدیره مورد تائید قرار گرفته‌اند. جیم شود در حوزه سلامت، آرک.آ، هیرا و الوملک در حوزه شهر هوشمند و تراول گرام، وینوپر و تربه در حوزه گردشگری، صرافه در حوزه فین‌تک، زیماتک در حوزه بازی و فیترفکس در حوزه بازی، هشت استارتاپی بودند که توسط هاب اصفهان حمایت شدند.

هاب شیراز هم 184 ایده را طی دو دوره دریافت کرده و در نهایت هم 8 تیم مورد حمایت قرار گرفتند. پراکندگی این استارتاپ‌ها نشان می‌دهد که فعالیت استارتاپ‌هایی که مورد حمایت هاب شیراز قرار دارند بیشتر در حوزه سلامت قرار دارند.

حرکت اول در گزارش سال مالی خود بر این موضوع تاکید کرده که هدف این شرکت رشد و توسعه شرکت‌های پرتفو است و در این راستا خدمات مشاوره‌ای را هم در حوزه توسعه کسب‌وکار، بازاریابی و فروش، منابع انسانی، حقوقی و مالی و استقرار سیستم‌های حسابرسی ارائه می‌دهد.

نگاهی جامع به گزارش سال مالی حرکت اول بیانگر این است که این شرکت در مدت فعالیت خود برای حمایت و ارائه مشاوره به کسب‌وکارها تلاش کرده است. این شرکت همچنین بنا دارد در برنامه‌های آینده خود بیشتر در روند این توانمندسازی پیش رفته و امکان ارتباط موثر بین بازیگران پرتفو با صنایع مرتبط را فراهم کند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا