لپ تاپلوازم جانبیموبایل و گجت

چرا اپل فقط در آمریکا قیمت آیفون ۱۴ را ثابت نگه داشته است؟

همانطور که می‌دانید، اپل در آمریکا قیمت گوشی‌های سری آیفون ۱۴ را در مقایسه با قبل افزایش نداده اما در سایر کشورها این اتفاق افتاده است.

اپل در ماه سپتامبر امسال از گوشی‌های سری آیفون ۱۴ در چهار مدل استاندارد، پلاس، پرو و پرو مکس رونمایی کرد.  انتظار می‌رفت اپل یا در تمامی بازارها قیمت این محصولات را افزایش ندهد و یا اینکه اگر قرار به افزایش قیمت بود، برای همه یکسان باشد. اما این شرکت آمریکایی آیفون ۱۴ پرو را با قیمت ۹۹۹ دلار و همچنین مدل پرو مکس را با قیمت ۱۰۹۹ را در بازار آمریکا در دسترس قرار داد. این دقیقا همان قیمتی بود که این شرکت برای آیفون ۱۳ پرو و پرو مکس، آیفون ۱۲ پرو و پرو مکس و حتی یک نسل قبل یعنی آیفون ۱۱ پرو و پرو مکس در نظر گرفته بود.

ارزش بالای دلار باعث افزایش قیمت آیفون‌ها در بسیاری از کشورها شده است

قیمت آیفون 14 آمریکا

اما دلیل اینکه اپل قیمت آیفون‌ها را در خاک خود تغییر نداده به این خاطر است که دلار ارزش بسیار زیادی دارد. این ادعا را وب‌سایت CNBC مطرح کرده و گفته که ارزش بالای دلار در مقایسه با پول رایج سایر کشورها باعث شده اپل هم به دردسر بیفتد. ارزش بالای دلار یعنی وقتی پول رایج سایر کشورها را به دلار تبدیل کنیم، اپل سود کمتری دریافت می‌کند.

برای مثال سال قبل ارزش هر پوند استرلینگ انگلستان ۱٫۳۵ دلار بود. اما مشکلات  اخیر دولت بریتانیا باعث شده این پول رایج ارزش خود را در برابر دلار کمی از دست بدهد. در حال حاضر هر پوند استرلینگ ۱٫۱۴ دلار ارزش دارد که ۱۵٫۶٪ کاهش را نشان می‌دهد و اپل هم بهای آن را می‌پردازد. بنابراین این شرکت در انگلستان آیفون ۱۴ را قیمت ۸۵۰ پوند راهی بازار کرده، یعنی با ۷۰ پوند افزایش قیمت در مقایسه با نسل قبل. قیمت آیفون ۱۴ پرو مکس هم ۱۵۰ پوند افزایش را نسبت به قیمت ۱۳ پرو مکس تجربه کرده است.

شاید این مطلب جذاب باشد
بررسی هندزفری بلوتوثی مدل Inpods 12؛ ارزان ولی جذاب

اگر به خاطر این تفاوت ارزش در پول رایج نبود، سودی که اپل در سه ماه مالی چهارم خود بدست آورد به‌جای ۸٪، دو رقمی می‌شد. این حرفی است که تیم کوک، مدیرعامل خود شرکت در توضیحات خود به زبان آورد. نکته‌ی جالب اینجاست که گاهی اوقات ارزش بالای دلار نمی‌تواند برای شرکت‌های بین‌المللی فعال در این کشور پیام خوبی داشته باشد. اگرچه شاید باعث شود بهای کمتری برای خرید قطعات مورد نیاز بپردازند اما برای فروش چون به تمام کشورهای جهان وابسته هستند، قاعدتا مجبور می‌شود قیمت را در یک سری از بازارها افزایش دهند تا بتوانند ضررهای خود را جبران کنند.

گاهی اوقات اپل برای اینکه بتواند قیمت‌ها را ثابت نگه دارد، مجبور بود خودش ضررها را متحمل شود. برای مثال در سال ۲۰۱۹ که لیر ترکیه سقوطی ۳۳ درصدی را تجربه کرد، فروش در این کشور ۷۰۰ میلیون دلار کاهش داشت. البته اپل مدعی شده امسال درخواست‌ها برای آیفون‌ها خوب بوده حتی با در نظر گرفتن اینکه این شرکت مجبور شده قیمت‌ها را افزایش دهد.

منبع: PhoneArena

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا