لپ تاپلوازم جانبیموبایل و گجت

هواوی چگونه می‌خواهد تحریم تراشه‌ها را دور بزند؟

در سال ۲۰۲۰، آمریکا برای افزایش فشار به هواوی، قانون جدیدی تصویب کرد که طبق آن این شرکت نمی‌تواند از تجهیزات آمریکایی برای تولید تراشه‌های موردنظر خود استفاده کند. در آن دوران، هواوی بعد از اپل دومین مشتری بزرگ TSMC بود ولی به دلیل همین فشارهای گسترده‌ی آمریکا، هواوی تقریبا به طور کامل امکان تولید تراشه‌های پیشرفته را از دست داد.

طی این چند سال، هواوی سیستم‌عامل اختصاصی هارمونی را توسعه داده و اگرچه از تراشه‌های جدید اسنپدراگون برای گوشی‌های خود استفاده می‌کند، ولی این تراشه‌ها به دلیل تحریم‌های آمریکا امکان دسترسی به اینترنت ۵G را ندارند. همچنین به جای سرویس‌های موبایل هواوی، این شرکت سرویس‌های جایگزینی را معرفی کرده است.

حالا بر اساس گزارش خبرگزاری بلومبرگ، یک استارت‌آپ چینی توانسته تجهیزات لازم برای آماده‌سازی خطوط تولید تراشه‌ها را خریداری کند و هواوی به دنبال همکاری با این شرکت است. این شرکت نه‌تنها توسط یکی از مدیران ارشد سابق هواوی تاسیس شده، بلکه بر اساس اسناد منتشر شده و تصاویر ماهواره‌ای، کارخانه‌ی خود را نزدیک مقر اصلی هواوی احداث می‌کند. منابع آگاه می‌گویند هواوی می‌خواهد ۱۰۰ درصد ظرفیت تولید این شرکت را از آن خود کند. ظاهرا تجهیزات خریداری شده تا نیمه‌ی نخست سال آینده به دست آن می‌رسد.

هواوی

این شرکت چینی که PXW نام دارد، احتمالا به این راحتی‌ها نمی‌تواند تجهیزات مربوط به لیتوگرافی فرابنفش موسوم به EUV را خریداری کند. این دستگاه‌ها صرفا توسط شرکت هلندی ASML ساخته می‌شوند که هرکدام به انداز‌ه‌ی یک اتوبوس هستند. از این دستگاه‌ها برای حک کردن روی مدار‌های بسیار باریک (بسیار باریک‌تر از موی انسان) استفاده می‌شود که در نهایت روی ویفر قرار می‌گیرند و به منظور تعبیه‌ی ترانزیستورهای تراشه‌ها، نقش مهمی را ایفا می‌کنند. با توجه به اینکه در تراشه‌های پیشرفته‌ی جدید میلیاردها ترانزیستور وجود دارد، می‌توانید تصور کنید که این مدارها باید چقدر باریک باشند.

شاید این مطلب جذاب باشد
افشای تصاویر جدیدی از رابط کاربری One UI 5.0 سامسونگ؛ طراحی تازه و کاربردی‌تر

با توجه به اینکه این دستگاه‌ها برای تولید تراشه‌های پیشرفته اهمیت زیادی دارند، دولت هلند هم طبیعتا به یک شرکت چینی اجازه نمی‌دهد یکی از این دستگاه‌های ۲۰۰ میلیون دلاری خریداری کند. بزرگ‌ترین شرکت تراشه‌سازی چین که SMIC نام دارد، مدتی قبل اعلام کرد که بدون استفاده از تجهیزات EUV موفق به تولید تراشه‌های ۷ نانومتری شده است. این در حالی است که در حال حاضر سامسونگ و TSMC در حال تولید تراشه‌های ۳ نانومتری هستند. بنابراین حتی اگر چینی‌ها موفق به تولید تراشه‌های ۷ نانومتری شده باشند، بدون استفاده از تجهیزات EUV، تولید تراشه‌های پیشرفته‌تر تا حد زیادی غیرممکن است.

در حال حاضر فعالیت‌های شرکت PXW و احتمال همکاری آن با هواوی مورد توجه وزارت بازرگانی ایالات متحده آمریکا قرار گرفته است. در گزارش خبرگزاری بلومبرگ آمده که در حال حاضر مشخص نیست که آیا فعالیت‌های PXW ناقض تحریم‌های آمریکا علیه هواوی هست یا نه. اما در هر صورت این شرکت برای تامین تمام تجهیزات لازم باید چالش‌های زیادی را پشت سر بگذارد. باید خاطرنشان کنیم هواوی مانند اپل از جمله شرکت‌هایی است که بعد از طراحی تراشه‌های خود، تولید آن‌ها را به شرکت دیگری واگذار می‌کند و بعد از تحریم‌های آمریکا، بخش طراحی تراشه هواوی عملا فلج شده است.

هواوی

بر اساس برنامه‌های اعلام شده، ظاهرا PXW می‌خواهد از سال ۲۰۲۵ فعالیت‌های خود را با تولید تراشه‌های ۲۸ نانومتری آغاز کند. این در حالی است که تا آن زمان تراشه‌های ۲ نانومتری سامسونگ و TSMC راهی بازار شده‌اند. به زبان ساده هرچقدر عدد مربوط به فناوری ساخت تراشه پایین‌تر باشد، این یعنی تعداد بیشتری ترانزیستور در تراشه‌ی موردنظر تعبیه شده است. افزایش تعداد ترانزیستور هم به معنای توان بیشتر و مصرف انرژی کمتر است. منابع آگاه می‌گویند که PXW در نهایت می‌خواهد تولید تراشه‌های ۱۴ و ۷ نانومتری را کلید بزند.

شاید این مطلب جذاب باشد
گروه 20 اولین قوانین جهانی رمزارزها را مهر ماه پیشنهاد می‌دهد

اگرچه PXW تا سال‌ها تهدید مهمی نخواهد بود، اما در کل آمریکا به جای ایجاد محدودیت بر فقط هواوی، می‌خواهد کل شرکت‌های چینی فعال در زمینه‌ی تراشه‌ها را تحریم کند تا در زمینه‌ی تجهیزات با مشکلات بیشتری روبرو شوند. بنابراین با وجود این تلاش‌ها، به نظر می‌رسد در بهترین حالت هم هواوی تا سال‌های سال نمی‌تواند به تراشه‌های پیشرفته‌ی موردنظر خود دسترسی پیدا کند.

منبع: PhoneArena

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا