لپ تاپلوازم جانبیموبایل و گجت

شکست احتمالی سامسونگ در برابر اپل در بازار موبایل گوگل را نگران کرده است

اینطور که به نظر می‌رسد، افزایش محبوبیت گوشی‌های اپل و در نتیجه‌ی آن کاهش محبوبیت گوشی‌های سامسونگ باعث شده گوگل برای رشد بخش موبایل خود به فکر خودکفایی باشد.

گوگل در حال حاضر در شرایط مهمی قرار دارد. این شرکت آمریکایی استراتژی جدیدی را در پیش گرفته و می‌خواهد به جای کار روی بهبود سرویس‌هایش برای دستگاه‌های شخص ثالث، روی بهتر شدن آن‌ها روی سخت‌افزارهای خودش کار کند. از سرویس‌هایی نظیر اندروید Auto گرفته تا گوگل اسیستنت، گوگل سرویس‌های جذابی برای گوشی‌ها و محصولاتی دارد که خودش سازنده‌ی سخت‌افزار آن‌ها نیست. برای مثال یکی از بزرگ‌ترین شرکای تجاری این شرکت آمریکایی سامسونگ است؛ شرکتی که در حال حاضر به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی گوشی هوشمند در جهان فعالیت می‌کند.

سیستم‌عامل گوشی‌های سامسونگ مبتنی بر اندروید است و موفقیتش در بازار هم باعث شده گوگل روی آن حساب ویژه‌ای باز کند. هر سال گوگل به لطف فروش بالای محصولات این شرکت کره‌ای می‌تواند از تبلیغ سرویس‌های خود که به صورت پیش‌فرض روی گلکسی‌ها نصب شده‌اند درآمد زیادی کسب کند.

گوگل اپل سامسونگ

اما مدت زمانی است که وضعیت سامسونگ در فروش گوشی‌های هوشمند اگر نخواهیم بگوییم نگران‌کننده، اصلا خوب هم نبوده است. به خصوص در بخش بالارده، سامسونگ در بسیاری از بازارها کاملا قافله را به اپل و آیفون‌هایش باخته است. به گزارش The Information، کاهش محبوبیت گلکسی‌ها و در پی آن افزایش محبوبیت آیفون‌ها باعث شده گوگل درباره‌ی آینده‌ی کسب و کار تبلیغات موبایل خود نگران باشد.

اگرچه گوگل همچنان موتور جست‌و‌جوی پیش‌فرض چه در گوشی‌های اپل و چه سامسونگ است اما درآمدی که این شرکت از اپل دریافت می‌کند به شکل قابل توجهی کمتر از چیزی است که از سوی سامسونگ و به طور کلی شرکت‌های اندرویدی به دست می‌آورد چون گوگل بخش بزرگی از درآمد خود را بار دیگر به اپل برمی‌گرداند تا بتواند موتور جست‌و‌جوی پیش‌فرض گوشی‌های این شرکت باقی بماند که البته وزارت دادگستری ایالات متحده‌ی آمریکا (DOJ) این قرارداد بین اپل و گوگل را زیر سوال برده چرا که گوگل با پرداخت میلیاردها دلار می‌خواهد موتور جست‌و‌جوی پیش‌فرض باقی بماند و به عبارتی با این کار، قوانین ضد انحصار را نقض می‌کند.

با وجود مشکلات قانونی و کمتر شدن محبوبیت سامسونگ، گوگل متوجه شده که بهتر است اینبار روی سخت‌افزار خودش سرمایه‌گذاری کند. طبق اطلاعات منتشر شده از سوی وب‌سایت The Information، سیسی سیاو، مدیر بخش گوگل سرچ، به همکاران خود گفته که مدیرعامل گوگل معتقد است شرکتی که سخت‌افزار خودش را تولید می‌کند در برابر تغییرات ناگهانی بازار هم می‌تواند حفظ بماند.

گوگل اپل سامسونگ

در نتیجه‌ی همین موضوع، گوگل می‌خواهد توجه بیشتری روی بخش سخت‌افزارش داشته باشد. این شرکت می‌خواهد حالا به‌جای اینکه مهندسان و تیم خود را برای بهبود سرویس‌ها و اپلیکیشن‌ها روی گوشی‌های شخص ثالث به کار بگیرد، از آن‌ها برای کار روی محصولات خودش استفاده کند.

البته این بدان معنا نیست که پشتیبانی از اپ‌ها و سرویس‌های گوگل در دستگاه‌های شخص ثالث با این تصمیم به اتمام می‌رسد. طبق اطلاعات منتشر شده، ظاهرا گوگل شرکت‌هایی نظیر سامسونگ، وان‌پلاس و شیائومی را به عنوان شرکای اصلی خود در نظر گرفته و متعهد شده که بهترین خدمات را به کاربران آن‌ها ارائه دهد. اما بسیاری از شرکت‌های دیگر به احتمال زیاد توجه مشابهی از سمت گوگل دریافت نخواهند کرد.

اگرچه گوشی‌های پیکسل همچنان از لحاظ محبوبیت و فروش در مقایسه با آیفون‌ها و گوشی‌های سامسونگ فاصله‌ی زیادی ندارند اما گوگل تسلیم نشده و هر سال از مدل‌های جدید رونمایی می‌کند و حتی انتظار دارد سری پیکسل ۷ که اخیرا هم رونمایی شده‌اند موفق‌ترین گوشی‌های تاریخ این شرکت لقب بگیرند. حال باید دید با این سیاست جدید و سرمایه‌گذاری که روی سخت‌افزار بومی صورت گرفته، آیا گوگل موفق می‌شود شرایط را به نفع خود برگرداند یا خیر.

منبع: Android Authority

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا