لپ تاپلوازم جانبیموبایل و گجت

مدیرعامل شیائومی: ثبت تصویر با دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی ۵ ثانیه طول می‌کشد

طبق گفته‌ی مدیرعامل شیائومی، ظاهرا برخی از گوشی‌هایی که دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی دارند حدودا ۵ ثانیه طول می‌کشد تا فقط یک تصویر ثبت کنند.

اگرچه گفته می‌شود مگاپیکسل بالاتر لزوما به معنای ثبت تصاویری با کیفیت بیشتر نیست، اما باز هم می‌بینیم که شرکت‌های تولیدکننده‌ی گوشی‌های هوشمند تلاش می‌کنند تا این عدد را هر بار افزایش دهند. در نتیجه اکنون حدودا ۳ سال است که سامسونگ از دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی در گوشی‌های پرچم‌دار خود استفاده می‌کند و قصد هم دارد این میزان را برای پرچم‌دار سال آینده‌ی خود به ۲۰۰ مگاپیکسل افزایش دهد.

اما S23 اولترا نخستین گوشی نیست که به دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی مجهز خواهد شد. گوشی موتورولا X30 پرو نخستین گوشی است که از این سنسور برای دوربین اصلی خود بهره می‌برد. قرار هم هست گوشی‌های بیشتری در آینده‌ی نزدیک به این سنسور مجهز شوند که از جمله این گوشی‌ها می‌توان به نماینده‌های مورد انتظار شیائومی اشاره کرد. اما اینطور که به نظر می‌رسد، شرکت‌ها خیلی به نقطه ضعف استفاده از چنین سنسور بزرگی توجه نکرده‌اند. فعلا تنها چیزی که می‌شنویم تعریف و تمجید از دوربینی است که اندازه‌ی سنسور آن به ۲۰۰ مگاپیکسل می‌رسد. اما لی جون، مدیرعامل شیائومی  اخیرا در یک توییت، به بزرگ‌ترین نقظه ضعف این سنسور اشاره کرد.

طبق گفته‌های لی جون، ظاهرا برای اینکه یک گوشی با دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی بتواند یک تصویر را بعد از فشردن کلید شاتر ثبت کند و به نمایش بگذارد، ۵ ثانیه طول می‌کشد. ۵ ثانیه منتظر ماندن برای ثبت یک تصویر قطعا خیلی طولانی است و از آن‌جایی هم که مگاپیکسل بالاتر یک قابلیت نه چندان ضروری برای گوشی‌ها است، این پرسش به وجود می‌آید که چرا اصلا باید شرکت‌ها به سراغ چنین سنسوری بروند؟ اگر قرار به استفاده از چنین سنسوری باشد، باید نرم‌افزار هم از قدرت کافی برای پردازش تصاویری که ثبت می‌شود بهره ببرد. اما وقتی می‌بینیم که یک سنسور ۲۰۰ مگاپیکسلی نمی‌تواند یک تصویر را در ظرف چند میلی‌ثانیه یا بدتر، یکی دو ثانیه ثبت و پردازش کند، یعنی نرم‌افزار هنوز قادر به بهره‌مندی از سنسوری به این بزرگی نیست.

شاید این مطلب جذاب باشد
۱۰ ساعت هوشمند محبوب در دیجی کالا (۲۴ مهر ۱۴۰۱)

دوربین 200 مگاپیکسلی

علاوه بر این‌ها، اگر یک سنسور ۲۰۰ مگاپیکسلی ۵ ثانیه برای ثبت و پردازش یک تصویر زمان نیاز داشته باشد، کاربر هم باید در این مدت ثابت بایستد تا گوشی بتواند پردازش خود را کامل انجام دهد. درست مثل عکاسی در شب که شما تا پایان ثبت پردازش تصویر باید چند ثانیه ثابت بایستید و گوشی را تکان ندهید. یک تکان کوچک کافی است تا تصویر تار ثبت شود یا آن جزئیاتی را که می‌خواهید به نمایش نگذارد. این موضوع زمانی بدتر می‌شود که بدانیم در حالت شب، سنسور در حالت عادی نیاز به زمان زیادی برای ثبت و پردازش تصویر دارد. این یعنی در نور شب شاید باید بیشتر از ۵ ثانیه منتظر بمانیم تا یک تصویر ثبت شود.

البته لی جون بر این باور است که چنین مشکلی در گوشی‌های سری شیائومی ۱۲T وجود نخواهند داشت. اگر خبرها را دنبال کرده باشید می‌دانید که این گوشی‌ها هم قرار است با چنین سنسوری راهی بازار شوند. لی جون در توییت خود گفت که گوشی‌های مورد انتظار شیائومی یک تصویر را با سرعت بسیار بیشتری ثبت می‌کنند اما به عدد خاصی اشاره نکرد. این یعنی نمی‌دانیم شیائومی ۱۲T چقدر برای ثبت یک تصویر زمان نیاز دارد. حال نکته‌ی جالب اینجاست که گلکسی S23 اولترا هم قرار است با دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی راهی بازار شود. باید دید آیا سامسونگ که مدت‌هاست روی چنین سنسوری کار کرده می‌تواند راه حلی برای این مشکل پیدا کند یا خیر.

چند سال پیش وقتی شیائومی از سنسور ۱۰۸ مگاپیکسلی در گوشی میان‌رده‌ی خود با نام می CC9 پرو با پردازنده‌ی اسنپدراگون ۷۳۰G استفاده کرد، در نقد و بررسی‌های آن خواندیم که برای ثبت و پردازش یک تصویر باید کمی بیشتر از حالت عادی منتظر ماند. در آن زمان مشکل را به پردازنده ربط می‌دادند اما در حال حاضر پردازنده‌ها بسیار قدرتمندتر از قبل شده‌اند. اما شاید هنوز یک سری ضعف‌ها وجود داشته باشد که انتظار می‌رود با ورود اسنپدراگون ۸ نسل ۲ که گفته می‌شود توانایی پردازشی بسیار بالاتری خواهد داشت برطرف شود.

شاید این مطلب جذاب باشد
راهنمای خرید گوشی دست دوم اندروید و آیفون

منبع: Wccftech

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا