لپ تاپلوازم جانبی

عرضه گرافیک‌های سری RTX 40 انویدیا شاید به تعویق بیفتد

اینطور که به نظر می‌رسد، شاید عرضه گرافیک‌های سری RTX 40 انویدیا به خاطر طراحی «اغراق‌آمیز» خنک‌کننده‌ی گرافیک RTX 4090 Ti به تعویق بیفتد.

اگر خبرهای مربوط به گرافیک‌های سری RTX 40 انویدیا را دنبال کرده باشید، احتمالا باید بدانید که این شرکت قرار بود RTX 4090 را در ماه اکتبر امسال راهی بازار کند. این گزارش تقریبا یک هفته پیش، توسط یکی از معروف‌ترین افشاگران حوزه‌ی فناوری که با نام کاربری Moore’s Law is Dead (قانون مور مرده است) شناخته می‌شود، به دستمان رسید؛ افشاگری که پیش از این گفته بود انویدیا سری RTX 30 را بیش از نیاز بازار تولید کرده و از شرکای تجاری خود خواسته که سری RTX 40 را زودتر از برنامه سفارش دهند.

حالا یک افشاگر دیگر که با نام کاربری harukaze5719 در توییتر فعالیت می‌کند مدعی شده انویدیا شاید عرضه‌ی کارت‌های سری RTX 40 را به صورت کلی به تعویق بیندازد. طبق گفته‌های این افشاگر، ظاهرا انویدیا می‌خواهد به‌جای اکتبر، در ماه نوامبر از محصولات جدید خود رونمایی کند که این یعنی اواخر پاییز احتمالا شاهد گرافیک‌های سری RTX 40 خواهیم بود.

این افشاگر توضیح بیشتری در رابطه با این موضوع ارائه نکرده اما Greymon55، یکی دیگر از افشاگران معروف و موثق حوزه‌ی فناوری با ریپلای به توییت harukaze5719 گفته که انویدیا در حال آماده‌سازی گرافیک RTX 4090 Ti است. او مدعی شده این گرافیک که قدرتمندترین گرافیک نسل جدید هم خواهد بود، خنک‌کننده‌ای «اغراق‌آمیز» خواهد داشت.

RTX 4090 Ti به عنوان اصلی‌ترین پرچم‌دار نسل جدید انویدیا قرار است به ۱۸٫۱۷۶ هسته‌ی پردازشی کودا و ۴۸ گیگابایت حافظه‌ی پرسرعت GDDR6X مجهز شود که تمام این‌ها باعث می‌شود توان مصرفی آن به ۸۰۰ وات برسد. اگر عدد مربوط به توان مصرفی این کارت واقعیت داشته باشد، اصلا هم جای تعجبی ندارد که انویدیا خنک‌کننده‌ای با طراحی اغراق‌آمیز را برای آن در نظر بگیرد. البته منظور از اغراق‌آمیز احتمالا همان خنک‌کننده‌ای قدرتمند یا با ابعاد بزرگ است که فعلا اطلاعات زیادی در رابطه با آن در اختیار نداریم.

شاید این مطلب جذاب باشد
چگونه می توان AirPod دزدیده شده را پیدا کرد؟

اگر انویدیا واقعا عرضه‌ی گرافیک‌های سری RTX 40 را یک ماه به عقب بیندازد، می‌توان حدس زد که این شرکت به احتمال زیاد همچنان کارت‌های زیادی از سری RTX 30 را در انبارهای خود دارد که اولویت فروش با آن‌هاست. از طرفی دیگر، این شرکت شاید هنوز نتوانسته در رابطه با توان سخت‌افزاری کارت‌هایش به نتیجه‌ای دقیق برسد. طبق خبری که پیش‌تر منتشر شده، ظاهرا انویدیا هنوز نتوانسته به نتیجه‌ای دقیق برای مشخصات فنی RTX 4070 برسد و شاید حتی تصمیم بگیرد این کارت را در دو مدل با مشخصاتی متفاوت راهی بازار کند.

البته یک دلیل دیگر که منطقی هم به نظر می‌رسد، می‌تواند این باشد که انویدیا می‌خواهد توپ را در زمین AMD بیندازد تا این شرکت مجبور شود نخست وارد عمل شده و از کارت‌های RDNA 3 خود رونمایی کند. بدین ترتیب انویدیا این فرصت را خواهد داشت که با خیال آسوده‌تری با رقیب دیرینه‌اش رقابت کند.

با تمام این تفاسیر، هنوز در این رابطه که چه چیزی دقیقا باعث این تأخیر در عرضه شده اطلاعات زیادی نداریم. از طرفی اصلا نمی‌دانیم آیا واقعا این اتفاق خواهد افتاد یا خیر چون فعلا همه چیز در حد یک شایعه است. اما قطعا طی هفته‌های آتی، خبرهای بیشتری در این رابطه دریافت خواهیم کرد.

منبع: NotebookCheck

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا