کالای الکترونیکلپ تاپلوازم جانبی

بررسی لپ تاپ ایسوس X543MA-GQ1012؛ پرفروش‌ترین لپ‌تاپ ایسوس در دیجی‌کالا

در این مطلب به نقد و بررسی لپ تاپ ۱۵٫۶ اینچی ایسوس مدل X543MA-GQ1012 می‌پردازیم که با مشخصات سخت‌افزاری قابل قبول و قیمت مناسب توانسته به پرفروش‌ترین لپ تاپ این شرکت تایوانی در فروشگاه دیجی‌کالا تبدیل شود.

این روزها قیمت قطعات سخت‌افزاری بسیار افزایش پیدا کرده و در نتیجه خرید یک سیستم رومیزی برای کسانی که محدودیت بودجه دارند عملا سخت و غیرممکن شده است. این دسته از افراد اما باید نیم‌نگاهی به دنیای لپ‌تاپ‌ها هم داشته باشند؛ جایی که گزینه‌های مقرون به صرفه زیادی با مشخصات سخت‌افزاری قابل قبول در دسترس قرار دارند و می‌شود از بین آن‌ها موارد بسیار ارزشمند و مناسبی را یافت.

در دیجی‌کالا لپ‌تاپ‌های زیادی از برندهای معتبر برای فروش در دسترس قرار دارند که از جمله محبوب‌ترین برندها می‌توان به ایسوس اشاره کرد. در سبد محصولات این شرکت تایوانی که سابقه‌ی درخشانی در زمینه‌ی تولید لپ‌تاپ دارد، از مدل‌های اقتصادی گرفته تا بالارده و حرفه‌ای موجود است و کاربران می‌توانند متناسب با نیاز خود یکی را انتخاب کنند. محبوب‌ترین لپ‌تاپ این شرکت اما لپ تاپ ایسوس X543MA-GQ1012 است که در سال ۲۰۲۱ راهی بازار شده است؛ محصولی که فقط ۷٫۳۵۰٫۰۰۰ تومان قیمت دارد و از مشخصات فنی قابل قبولی هم برخوردار است. در این مطلب تصمیم گرفته‌ایم به بررسی این محصول بپردازیم و ببینیم آیا با این مشخصات فنی ارزش خرید دارد یا خیر.

خرید لپ‌تاپ ایسوس X543MA-GQ1012 از دیجی‌کالا از دیجی‌کالا


بررسی لپ تاپ ایسوس X543MA-GQ1012


طراحی و نمایشگر

نام محصول ایسوس X543MA-GQ1012
ابعاد ۲۷ × ۲۵۱ × ۳۸۱ میلی‌متر
وزن ۱٫۹ کیلوگرم
جنس مواد بکار رفته در ساخت محصول پلاستیک
اندازه نمایشگر ۱۵٫۶ اینچ
کیفیت صفحه ۷۶۸ × ۱۳۶۶ پیکسل HD
نوع پنل TFT
فناوری‌های نمایشگر مات، بیشینه روشنایی ۲۰۰ نیت، پوشش ۴۵ درصدی گاموت رنگی، نسبت تصویر ۱۶:۹

قاعدتا نمی‌توان از یک لپ‌تاپ که کمتر از ۸ میلیون تومان قیمت دارد، انتظار طراحی بدون نقصی را داشت. ایسوس در این زمینه تا جایی که امکان داشت خوب و قابل قبول عمل کرد و اگرچه نماینده‌ی خود را تماما با پلاستیک طراحی کرده اما با این حال وقتی محصول را در دست می‌گیرید به گونه‌ای است که گویا از فلز ساخته شده و در نتیجه حس و حال خوبی را به شما القا می‌کند.

شاید این مطلب جذاب باشد
مانیتور تخت یا خمیده کدام یک بهتر است؟

اما شاید نقطه ضعف اصلی این محصول وزن نسبتا زیاد و ابعاد بزرگ آن باشد. البته برای یک محصول ۱۵٫۶ اینچی، ۱٫۹ کیلوگرم خیلی زیاد نیست اما با این حال ایسوس حواشی زیادی را اطراف نمایشگر در نظر گرفته و ضخامت آن هم علی‌رغم اینکه از گرافیک مجزا بهره نمی‌برد نسبتا بالاست. شما نمی‌توانید انتظار داشته باشید بدون احساس خستگی آن را برای طولانی مدت حمل کنید. اما به عنوان محصولی که بیشتر برای برطرف کردن نیازهای دانش‌آموزی و دانشجویی در خانه قرار دارد، انتخاب مناسبی است.

لپ‌تاپ ایسوس X543MA-GQ1012 در دسته‌ی محصولات بزرگ قرار می‌گیرد چون نمایشگر آن ۱۵٫۶ اینچ بزرگی دارد. نوع پنل به کار رفته در آن از جنس TFT است که این یعنی قرار نیست محتوای به نمایش درآمده روی صفحه شما را به وجد بیاورد. همچنین باید به این نکته هم اشاره کنیم که وضوح تصویر این لپ‌تاپ خیلی کم است؛ در وضوح HD شاید شما نتوانید آنطور که باید از دیدن محتوای بصری لذت کافی را ببرید اما فراموش نکنید که کمتر از ۸ میلیون برای آن پرداخت کرده‌اید و در نتیجه نمی‌توانیم این مورد را ضعف خاصی برای نماینده‌ی ایسوس در نظر بگیریم.

از مزیت‌های این پنل این است که به لطف مات بودن، نور را بازتاب نمی‌دهد و در نتیجه حین تماشای یک محتوای بصری در زیر نور با مشکل مواجه نخواهید شد و می‌توانید حتی در محیط‌های درخشان هم بدون مشکل با آن کار کنید. بیشینه‌ی روشنایی این نمایشگر به ۲۰۰ نیت می‌رسد که شاید اگر آن را با بیشینه روشنایی گوشی‌های موبایل مقایسه کنید کم به نظر برسد اما هرچه نمایشگر بزرگ‌تر می‌شود، این میزان هم کاهش پیدا می‌کند. اگرچه ایسوس می‌توانست پنل باکیفیت‌تری را هم برای این محصول در نظر بگیرد که بیشینه‌ی روشنایی بیشتری داشته باشد اما در آن صورت قطعا بهایی که باید برای آن می‌پرداختید بیشتر می‌شد. به صورت کلی از لحاظ طراحی به این محصول از ۱۰، نمره‌ی ۶ و از لحاظ نمایشگر هم همین نمره را می‌دهیم.

شاید این مطلب جذاب باشد
چرا حافظه گوشی اندروید خیلی زود پر می شود؟ + بررسی راه حل اصلی

سخت‌افزار

نام محصول ایسوس X543MA-GQ1012
پردازنده اینتل سلرون N4020
تعداد هسته ۲
فناوری ساخت ۱۴ نانومتری
محدوده سرعت ۱٫۱ – ۲٫۸ گیگاهرتز
حافظه کش ۴ مگابایت
حافظه رم ۴ گیگابایت از نوع DDR4
گرافیک UHD Graphics 600 – بدون حافظه گرافیکی مجزا
حافظه داخلی ۱ ترابایت HDD با سرعت ۵۴۰۰ دور بر دقیقه
درایو نوری ندارد
وب‌کم دارد با کیفیت VGA
باتری ۳۳ وات ساعت از نوع لیتیوم یون
پورت‌ها ۲ پورت USB-2.0 و ۱ پورت USB-3.2، جک هدفون و میکروفون، پورت HDMI 1.4
پشتیبانی از وای‌فای و بلوتوث دارد
سیستم‌عامل ندارد

لپ تاپ ایسوس X543MA-GQ1012 یک محصول ارزشمند و خوب محسوب می‌شود اما در هیچ یک از بخش‌ها شما را شگفت‌زده نمی‌کند. در تمامی بخش‌ها شما دقیقا آنچه را دریافت می‌کنید که برایش هزینه کرده‌اید. بنابراین هیچ غافلگیری خاصی در کار نیست. این محصول به عنوان قلب تپنده از پردازنده اینتل سلرون N4020 استفاده می‌کند. این پردازنده مبتنی بر فناوری ۱۴ نانومتری است و مصرف بسیار پایینی هم دارد.

لپ تاپ ایسوس X543MA-GQ1012

اینتل برای این پردازنده ۲ هسته در نظر گرفته که فرکانس آن‌ها در مدل پایه به ۱٫۱ و در حالت بوست هم به ۲٫۸ گیگاهرتز می‌رسد. حافظه‌ی کش این پردازنده هم ۴ مگابایتی است. همانطور که از مشخصات آن پیداست، اینتل این پردازنده را برای لپ‌تاپ‌های ارزان‌قیمت و اقتصادی طراحی کرده و در نتیجه شما هم باید انتظار داشته باشید بتواند از پس انجام کارهای سبک نظیر وب‌گردی، آفیس، تماشای ویدیو، فیلم و سریال و… بر بیاید. نمی‌توانید ۸ میلیون برای یک محصول هزینه کنید اما انتظار داشته باشید مثل یک سیستم گیمینگ تمام بازی‌های روز را بدون مشکل برایتان اجرا کند.

شاید این مطلب جذاب باشد
تصاویر قطعات داخلی ایسوس راگ‌فون 6 سیستم خنک‌کننده پیشرفته آن را نشان می‌دهد

این لپ‌تاپ حتی پردازنده‌ی گرافیکی مجزا هم ندارد و برای این منظور به گرافیک بکار رفته در قلب تپنده‌ی خود یعنی UHD Graphics 600 وابسته است. این پردازنده‌ی گرافیکی به صورت آنبرد روی لپ‌تاپ قرار گرفته و توان آن هم بسیار پایین است. یعنی عملا نمی‌توانید روی توانایی‌های گرافیکی این لپ‌تاپ حساب کنید چون نه پردازنده و نه گرافیک آنقدرها که باید توان بالایی ندارند.

لپ تاپ ایسوس X543MA-GQ1012

در کنار پردازنده و گرافیک لپ تاپ X543MA-GQ1012، از ۴ گیگابایت رم LPDDR4 هم استفاده شده که باعث می‌شود محصول یادشده در انجام کارهای مولتی تسکینگ هم خارق‌العاده نباشد. اما همانطور که گفته شد می‌تواند از پس کارهای سبک به سادگی بر بیاید. وجود ۱ ترابایت هارد HDD با سرعت ۵۴۰۰ دور در دقیقه هم علی‌رغم اینکه فضای زیادی در اختیار شما قرار می‌دهد اما آنقدرها سریع نیست که بتواند به سرعت فرامین شما را اجرا کند. کلیدهای جزیره‌ای بزرگ و پد لمسی یک‌تکه با حساسیت زیاد و امکان استفاده از فرمان‌های لمسی باعث شده این محصول یک ابزار کارآمد برای تایپ کردن باشد. اما متأسفانه خبری از نور پس‌زمینه نیست.

لپ تاپ ایسوس X543MA-GQ1012 اگرچه ضخامت نسبتا زیادی دارد اما متعجبیم چرا ایسوس هیچ درایو نوری برای آن در نظر نگرفته است. بدین ترتیب شما همیشه باید برای ارسال اطلاعات به درون لپ‌تاپ و یا نصب ویندوز از فلش مموری استفاده کنید یا در صورت امکان، درایو نوری اکسترنال را به لپ‌تاپ متصل کنید چون در غیر این صورت هیچ راهی برایتان وجود نخواهد داشت. به منظور برقراری تماس تصویری، یک وب‌کم با وضوح VGA هم در لپ‌تاپ ایسوس تعبیه شده که خیلی کیفیت بالایی ندارد و در بهترین شرایط نوری است که می‌تواند عملکرد نسبتا قابل قبولی از خود به نمایش بگذارد.

این لپ‌تاپ از دو پورت USB 2.0 و یک پورت USB-3.2 و درگاه HDMI 1.4 بهره می‌برد و از وای‌فای و بلوتوث هم پشتیبانی می‌کند. همچنین سیستم‌عامل هم روی آن نصب نیست و باید بلافاصله بعد از خرید اقدام به نصب سیستم‌عامل روی آن کنید. باتری این محصول هم ۳۳ وات ساعت ظرفیت دارد و به لطف نمایشگر OLED و پردازنده‌ی کم‌مصرف می‌تواند تا سه الی چهار ساعت به‌راحتی لپ‌تاپ را برای شما روشن نگه دارد. به صورت کلی در بخش سخت‌افزار به این محصول امتیاز ۵ از ۱۰ را می‌دهیم.

شاید این مطلب جذاب باشد
خرید ارزان ترین کابل شارژ لایتنینگ

جمع‌بندی؛ آیا لپ‌تاپ ایسوس X543MA-GQ1012 ارزش خرید دارد؟

لپ تاپ ایسوس X543MA-GQ1012

اگرچه در تمامی بخش‌ها امتیاز پایینی به این محصول داده‌ایم اما نباید فراموش کرد که با این قیمت، سخت است بخواهید یک سیستم خوب خریداری کنید. اما توجه داشته باشید این امکان وجود دارد که یک SSD به این لپ‌تاپ اضافه کنید که در این صورت سرعت انجام کارها چندین برابر بیشتر خواهد شد. البته در یک مطلب جداگانه به صورت مفصل به انواع SSD و تأثیر آن‌ها روی عملکرد سیستم پرداخته‌ایم اما به صورت خلاصه باید بگوییم با اضافه شدن SSD قدرت سخت‌افزاری سیستم افزایش پیدا نمی‌کند، بلکه سرعت آن در بوت یا اجرا کردن اپ‌هایی که روی آن نصب می‌شوند بسیار بیشتر می‌شود.

نقاط قوت لپ‌تاپ ایسوس X543MA-GQ1012

  • قیمت بسیار مناسب
  • مناسب برای انجام کارهای دانش‌آموزی و دانشجویی
  • امکان اضافه کردن SSD برای افزایش سرعت سیستم
  • نمایشگر بزرگ
  • هارد ۱ ترابایتی
  • باتری با شارژدهی مناسب
  • پشتیبانی از ویندوز ۱۱
  • صفحه‌کلید بزرگ
نقاط ضعف لپ‌تاپ ایسوس X543MA-GQ1012

  • سخت‌افزار بسیار ضعیف
  • عدم بهره‌مندی از درایو نوری
  • وب‌کم بی‌کیفیت
  • بدنه پلاستیکی
  • عدم بهره‌مندی از نور پس‌زمینه صفحه کلید
  • ضخامت نسبتا زیاد در شرایطی که خبری از کارت گرافیک مجزا هم نیست

آن دسته از افرادی که نمی‌خواهند هزینه زیادی برای سیستم پرداخت کنند، به خصوص دانش‌آموزان و دانشجویان می‌توانند خرید لپ تاپ ایسوس X543MA-GQ1012 را در برنامه‌های خود داشته باشند چرا که از پس نیازهای این‌چنینی به‌راحتی بر می‌آید.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا