لپ تاپلوازم جانبیموبایل و گجت

آیا تولیدکنندگان گوشی درباره‌ی حداکثر روشنایی نمایشگر دروغ می‌گویند؟

اخیرا شرکت‌های تولیدکننده‌ی گوشی هوشمند روی بیشینه روشنایی نمایشگر گوشی‌های خود مانور زیادی می‌دهند. اما آیا آن‌ها در این رابطه اطلاعات درستی را منتشر می‌کنند؟

بیشینه‌ی روشنایی نمایشگر و اهمیت آن در مراسم رونمایی از گوشی‌های مختلف تبدیل شده به یک عدد برای جلب توجه کاربران. دیگر شرکت‌ها خیلی روی کیفیت پنل مانور نمی‌دهند بلکه با گفتن همان عدد بیشینه‌ی روشنایی، گویا کار خود را انجام داده‌اند. در واقع می‌توان این عدد را تشبیه کرد به مگاپیکسل دوربین گوشی‌ها که برای سال‌ها (حتی هنوز هم این باور وجود دارد) تصور می‌شد اگر بیشتر باشد، لزوما کیفیت دوربین هم بیشتر می‌شود. حال متوجه شده‌ایم یک سری از شرکت‌ها در رابطه با بیشینه‌ی روشنایی نمایشگر اطلاعات درستی را منتشر نمی‌کنند.

شیائومی مدعی شده گوشی ۱۲S پرو این شرکت می‌تواند با پنل AMOLED که از استاندارد +HDR10 هم بهره می‌برد، به بیشینه‌ی روشنایی ۱۵۰۰ نیت دست پیدا کند. همان میزانی که سامسونگ مدعی شده پنل گلکسی S21 اولترا قادر است به آن برسد. شیائومی همین ادعای مشابه را برای نمایشگر ۱۲S اولترا هم مطرح کرده اما در تست‌های نمایشگر دیدیم که اصلا چنین چیزی درست نیست و اعداد و ارقام یادشده در واقع بسیار بیشتر از واقعیت هستند.

طبق بررسی‌های صورت گرفته توسط وب‌سایت منبع این خبر، بعد از تست APL18، مشخص شد که بیشینه‌ی روشنایی شیائومی ۱۲S پرو که ۱۵۰۰ نیت از سوی شرکت سازنده اعلام شده بود در واقع ۹۵۲ کاندلا بر متر مربع است. برای مدل اولترا هم این میزان به ۹۸۳ کاندلا بر متر مربع رسیده تا بدین ترتیب هیچ یک از این گوشی‌ها قادر نباشند حتی به عدد ۱۰۰۰ نیت برسند، چه برسد به ۱۵۰۰ نیت.

شاید این مطلب جذاب باشد
اپل واچ دوباره ناجی صاحب خود شد؛ نجات یک زن با کمک به شناسایی تومور خطرناک

بیشینه روشنایی نمایشگر گوشی

همانطور که در بالا هم گفته شده، فقط شیائومی نیست که چنین ادعاهایی را مطرح می‌کند. خطای مشابه را در اندازه‌گیری بیشینه‌ی روشنایی نمایشگر سایر شرکت‌ها هم دیده‌ایم. برای مثال وان‌پلاس و اوپو. گوشی وان‌پلاس ۱۰T که آخرین پرچم‌دار این شرکت چینی هم محسوب می‌شود، با انجام تست APL18 توانسته به بیشینه‌ی روشنایی ۸۷۳ کاندلا بر متر مربع دست پیدا کند اما این میزان برای وان‌پلاس ۱۰ پرو به ۷۹۹ کاندلا بر متر مربع می‌رسد. تمام این‌ها در حالی است که خود شرکت مدعی شده بود بیشینه‌ی روشنایی نمایشگر پرچم‌دارانش به ۱۳۰۰ نیت می‌رسد که حتی به عددی نزدیک به این میزان هم نرسیده‌ایم.

اوپو هم ادعای مشابهی را مطرح کرده است. این شرکت مدعی شده نمایشگر گوشی اوپو فایند X5 پرو می‌تواند به بیشینه روشنایی ۱۳۰۰ نیت برسد در حالی که تست‌ها نشان داده‌اند عملکرد آن در واقعیت با عملکرد پرچم‌داران وان‌پلاس تقریبا یکسان بوده است.

البته در یک سری از شرایط خاص شاید بالاخره بیشینه روشنایی به عددی بیشتر از ۱۰۰۰ نیت برسد اما در استفاده‌ی روزمره تقریبا می‌توان گفت بعید است که به چنین میزانی دست پیدا کرد. در طرف مقابل حتی شرکت‌هایی هم هستند که اصلا در این رابطه دروغ نمی‌گویند. مثلا سامسونگ مدعی شده بیشینه روشنایی گلکسی S22 اولترا به ۱۸۰۰ نیت می‌رسد که بعد از تست APL18 مشخص شده نمایشگر این گوشی در نهایت به عدد ۱۷۸۸ کاندلا بر متر مربع رسیده که تقریبا می‌توان گفت با هم مطابقت کامل دارند. آنر هم یک نمونه از شرکت‌های چینی است که برخلاف چند شرکت یادشده در بالا، مدعی شده بیشینه روشنایی نمایشگر گوشی مجیک ۴ پرو به ۱۰۰۰ نیت می‌رسد که در تست‌ها متوجه شده‌ایم این میزان در نهایت به ۹۵۶ کاندلا بر متر مربع می‌رسد که این دو عدد هم کاملا به یکدیگر نزدیک هستند.

شاید این مطلب جذاب باشد
شیائومی می بند 7 پرو با نمایشگر 1.64 اینچی و GPS داخلی معرفی شد

جالب است بدانید اپل هم اخیرا مدعی شده بیشینه روشنایی نمایشگر گوشی‌های جدیدش به ۲۰۰۰ نیت می‌رسد که ادعای بزرگی است و چون این شرکت آمریکایی رقابت سختی با سامسونگ و شیائومی در این زمینه دارد، ادعایش قطعا مورد بررسی قرار خواهد گرفت. البته اپل معمولا در رابطه با موارد این‌چنینی اطلاعات اشتباه یا دروغ منتشر نمی‌کند ولی ۲۰۰۰ نیت عددی است که می‌تواند باعث شود حداقل روی کاغذ، عملکرد گوشی‌های این شرکت از رقبای سرسختشان از برند سامسونگ بهتر باشد. در نتیجه باید منتظر ماند و دید با انجام تست APL18 روی نمایشگر آیفون ۱۴ پرو مکس، چه نتیجه‌ای حاصل می‌شود.

حال این پرسش مهم به وجود می‌آید که چرا شرکت‌ها ملاک مشخصات فنی را شرایطی که اصلا قرار نیست رخ دهد و یا خیلی با آن مواجه نمی‌شویم را در نظر می‌گیرند و سعی نمی‌کنند با کاربران روراست باشند؟ چرا به این موضوع اشاره نمی‌شود که این میزان بیشینه روشنایی نمایشگر یک گوشی در شرایط خاص به دست آمده اما در حالت عادی به کمتر از ۱۰۰۰ نیت می‌رسد؟ البته همانطور که اشاره شده، شاید در برخی شرایط خاص این میزان بیشینه‌ی روشنایی بدست بیاید اما وقتی قرار نیست هیچوقت با آن شرایط خاص مواجه نشویم، دستیابی به چنین میزانی چه فایده‌ای به حال‌مان خواهد داشت؟

منبع: NotebookCheck

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا