لپ تاپلوازم جانبیهوا فضا و نجوم

نخستین موشک ناسا برای بازگشت انسان به ماه با موفقیت پرتاب شد

سرانجام پس از مدت‌ها تأخیر، با پرتاب موشک SLS ناسا، مأموریت آرتمیس ۱ با موفقیت آغاز شد تا انسان برای بازگشت به ماه آماده شود.

ناسا با برنامه‌ی آرتمیس قصد دارد انسان را دوباره به ماه بازگرداند و حضور پایدار روی تنها قمر زمین داشته باشد. این برنامه همچنین بستری برای آزمایش فناوری‌های فضایی مورد نیاز برای سفر به مریخ محسوب می‌شود.

پیش از سفر انسان به ماه اما نیاز به بررسی تجهیزات پرتاب و فضاپیماست. به همین دلیل در مأموریت بدون سرنشین آرتمیس ۱ موشک قدرتمند «سامانه‌ی پرتاب فضایی» (SLS) فضاپیمای «اوریون» (Orion) را به مدار ماه می‌فرستد.

در این سفر حدودا ۴۲ روزه، سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای سفر فضایی آزمایش می‌شوند و همچنین با در نظر گرفتن سیستم‌هایی از جمله یک آدمک ویژه، بررسی‌های گوناگونی روی اثر پرواز به ماه بر سلامت فضانوردان صورت می‌گیرد.

اگرچه مأموریت آرتمیس ۱ تا کنون دو بار تا پای پرواز رفته بود، اما به دلایل فنی و مشکلات آب‌وهوا، هر بار با لغو مأموریت مواجه شده بود. این بار هم آغاز پنجره‌ی پرتاب از ساعت ۰۱:۰۴ بامداد منطقه‌ی زمانی شرقی (۰۹:۳۴ به وقت تهران) برنامه‌ریزی شده بود اما نشت دوباره‌ی هیدروژن، باعث تعویق حدود ۴۵ دقیقه‌ای مأموریت شد.

با حبس نفس‌ها در سینه برای تصمیم‌گیری درباره‌ی رفتن یا نرفتن مأموریت، سرانجام نشت هیدروژن در سکوی پرتاب ۳۹B مرکز فضایی کندی برطرف و بررسی تیم‌های تخصصی به انجام مأموریت در پنجره‌ی پرتاب امروز منتهی شد. بدین ترتیب موشک SLS در ساعت ۰۱:۴۷ منطقه‌ی زمانی شرقی (۱۰:۱۷ به وقت تهران) سفر تاریخی خود را به مقصد ماه آغاز کند.

بازدیدکنندگان پرتاب آرتمیس 1

بازدیدکنندگان پرتاب آرتمیس ۱
Credit: NASA/Bill Ingalls

در این مأموریت اگرچه انسانی حضور ندارد اما مسافرانی مانند اسنوپی و شان گوسفند ماه را از نزدیک ملاقات خواهند کرد. علاوه بر این نام افرادی از سراسر جهان هم که برای این مأموریت نام‌نویسی کرده بودند، روی تراشه‌ای با این مأموریت دور ماه می‌گردد.

شاید این مطلب جذاب باشد
باتری آلومینیوم-هوا چیست و چگونه کار می‌کند؟

طبق آخرین وضعیت اعلام شده از سوی ناسا، هم‌اکنون فضاپیمای اوریون با سلامت کامل در مسیر سفر به ماه قرار دارد و این نخستین گام بزرگ آژانس فضایی آمریکا برای بازگرداندن با موفقیت انجام شده است. اکنون باید منتظر رسیدن اوریون به ماه و به‌روزرسانی‌های دیگر این مأموریت تاریخ‌ساز باشیم.

عکس کاور: پرتاب موشک SLS و فضاپیمای اوریون در مأموریت آرتمیس ۱
Credit: NASA/Bill Ingalls

منابع: Space, NASA Space Flight, NASA

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا