لوازم جانبی

گلس پرایوسی چیست و چه کاربردی دارد؟

گلس پرایوسی‌ها یکی از انواع لوازم جانبی موبایل محسوب می‌شوند که می‌توانند شما را از خطر هک دیداری حفظ کنند. حتماً می‌دانید که حفظ اطلاعات و حریم شخصی در گوشی‌های هوشمند تا چه اندازه مهم است. در واقع حضور موبایل‌ها و گوشی‌های هوشمند با وجود تمام محاسنی که برای زندگی انسان‌ها به همراه داشتند؛ یک مسئله و دغدغه‌ی جدیدی را در ذهن آن‌ها ایجاد کردند. حفظ حریم و اطلاعات شخصی!

اوایل بعضی از کاربران به دلیل ناآگاهی از این موضوع غفلت کردند و متأسفانه این غفلت‌های کوچک برای آن‌ها گران تمام شد. به خصوص با رواج پیدا کردن خریدهای اینترنتی و استفاده از کارت‌های اعتباری توسط گوشی‌های موبایل بسیاری از این غفلت‌ها به قیمت خالی شدن اعتبار کارت بانکی آن‌ها تمام شد.

اما خوشبختانه، با گذشت زمان برای حفظ حریم شخصی و اطلاعات روش‌های جلوگیری از سرقت اطلاعات موبایل در قالب راهکارهای نرم افزاری و سخت افزاری به کاربران این تلفن‌های هوشمند پیشنهاد شد. کاربران هوشیار از این راهکارها استفاده می‌کنند و اجازه‌ی سوءاستفاده به هیچ فردی را نمی‌دهند.

اما این موضوع چه ربطی به گلس پرایوسی‌ها دارد؟ اگر با ما در ادامه همراه باشید، حتماً متوجه این ارتباط خواهید شد.

 

گلس پرایوسی چیست؟

Glass Privacyها نوعی محافظ صفحه با حفظ حریم شخصی هستند، که اجازه نمی‌د‌هند کسی غیر از شما صفحه نمایش گوشی‌تان را نگاه کند. شاید این کاربرد برای بعضی از شما اهمیت چندانی نداشته باشد و این سوال برایتان پیش بیاید که یک نظر انداختن اطرافیان چه مشکلی ایجاد می‌کند؟

گلس پرایوسی چیست؟

برای دانستن پاسخ این سوال، فرض کنید که در مترو، اتوبوس یا یک مهمانی شلوغ هستید و قصد دارید که یک خرید اینترنتی را انجام دهید؛ هنگام پرداخت و وارد کردن اطلاعات کارت بدون اینکه حتی حس کنید، کسی از صفحه موبایل شما فیلم برمی‌دارد یا با نگاه کردن اطلاعات کارت شما را حفظ می‌کند. شما مورد هک دیداری واقع می‌شوید، بدون آن که خطری را احساس کرده باشید و در حالی‌که خوشحال در انتظار رسیدن محصول خریداری شده‌ی خود هستید، پیامک برداشت وجه از حساب به دستتان می‌رسد و کل موجودی کارت شما به سرقت می‌رود.

شاید این مطلب جذاب باشد
2+4 نکته مهم که در چک لیست خرید ساعت هوشمند باید تیک بزنید!

گلس پرایوسی‌ برای جلوگیری از هک دیداری صفحه نمایش شما در بازارها عرضه شده‌اند. در صورتی که برای موبایل خود به جای یک محافظ صفحه نمایش معمولی، با کمی هزینه بیشتر Glass Privacy بخرید، علاوه بر حفظ صفحه نمایش اصلی گوشی از خطر خش، ترک و یا شکستگی؛ می‌توانید اطلاعات خود را از دید تمام اطرافیانتان نیز پنهان خواهید کرد.

جالب است بدانید که این محافظ صفحه را با نام‌های مختلفی چون گلس ضدجاسوسی، ضدفضولی، محافظ نمایش حریم شخصی و … می‌توانید در بازار پیدا کنید.

ساختار گلس پرایوسی و عملکرد آن چگونه است؟

محافظ صفحه حریم شخصی از نظر ظاهری تفاوتی با محافظ‌ها و گلس‌های معمولی ندارد، اما از نظر ساختاری دارای لایه‌های مخصوصی است که زاویه دید صفحه نمایش شما را محدود می‌کند؛ به گونه‌ی که اطرافیان وقتی از کنار به صفحه نمایش موبایلتان نگاه می‌کنند، چیزی جز یک صفحه سیاه نمی‌بینند.

عملکرد Glass Privacy

این فناوری قبلاً در صفحات نمایش لپ‌تاپ استفاده می‌شد. اگر به یاد داشته باشید زمانی که می‌خواستیم با چندنفر دیگر فیلمی را در لپ‌تاپ ببینیم، همه باید در یک محدوده می‌نشستیم، وگرنه چیزی جز سیاهی نمی‌دیدیم و مجبور بودیم از لوازم جانبی لپ‌تاپ برای رفع این مشکل استفاده کنیم.

تکنولوژی میکرولایر که در تولید گلس پرایوسی‌ها به کار گرفته شده، زاویه عبور نور از صفحه نمایش را محدود و فیلتر می‌کند. این محدودیت می‌تواند با زاویه‌ی 30، 60 و 90 درجه در نظر گرفته شده باشد. در نتیجه تنها نور صفحه نمایش به چشم شما خورده و شما تنها کسی هستید که می‌توانید اطلاعات صفحه نمایش خود را ببینید.

شاید این مطلب جذاب باشد
چطور تبلیغات در گوشی شیائومی را حذف کنیم؟

 

انواع Glass Privacy

اگر برای خرید گلس پرایوسی به بازار مراجعه کنید، احتمالاً کسی در مورد انواع آن با شما صحبت نمی‌کند. اما بهتر است بدانید که محافظ صفحه نمایش حریم شخصی در انواع مختلفی تولید می‌شوند که هر کدام ویژگی‌های متفاوتی دارند:

  • گلس Micro Louvre: بهترین نوع گلس صفحه نمایش حریم شخصی است که در مقایسه با نمونه‌های دیگر کیفیت صفحه نمایش را کاهش نمی‌دهد. در واقع بسیاری از گلس‌هایی که در بازار به نامGlass Privacy به شما معرفی می‌شوند، تنها یک لایه سیاه بر روی صفحه نمایش شما قرار می‌دهند و به شدت کیفیت آن را کاهش خواهند داد.

انواع گلس پرایوسی

  • گلس Tempered Glass: این گلس‌ها به عنوان مقاوم‌ترین محافظ‌ها در برابر ضربه به شمار می‌روند که می‌توانند حریم شخصی شما را نیز حفظ کنند. البته باید در نظر داشت که  ضخامت زیاد این محافظ‌ها باعث خواهد شد که وزن گوشی بیشتر شده و در برخی موارد استفاده از آن سخت‌تر شود.
  • گلسTwo-way و Four-way: گلس‌های دوطرفه زاویه دید اطرافیان از دو سمت گوشی محدود می‌کنند. در صورتی که گلس‌های چهار طرفه یا Four-way از چهار سمت و جهت صفحه‌ی شما را تاریک نشان می‌دهد. این گلس با نام فول نیز شناخته می‌شود.

 

محاسن استفاده از محافظ صفحه نمایش شخصی:

اولین و مهم‌ترین حسن استفاده از این گلسی‌ها مسلماً همان حفظ حریم شخصی است. اگر شما مرتب با گوشی خود در حال انجام خریدهای اینترنتی، امور مالی و حساس هستید و یا اینکه روزانه مدت زمان زیادی را در محل‌های عمومی شلوغ مثل مترو و اتوبوس به سر می‌برید، خرید گلس پرایوسی را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

شاید این مطلب جذاب باشد
پیکسل نوت‌پد و پیکسل تبلت سنسور اثر انگشت زیر نمایشگر نخواهند داشت

کاربردهای محافظ صفحه حریم شخصی

اما این صفحه نمایش محاسن دیگری نیز دارد. برای مثال هنگامی که از آن در شب استفاده می‌کنید، نوری از صفحه نمایش شما چشم دیگران را خیره نمی‌کند.

به علاوه معمولاً این محافظ‌ها بسیار مقاوم بوده و صفحه نمایش گوشی شما را از خطر شکستگی، ترک خوردن، خش برداشتن و … محافظت می‌کند. البته استفاده از این محافظ‌ها تنها از نمایشگر محافظت می‌کند و شما باید برای جلوگیری از آسیب قسمت پشتی گوشی از قاب‌ گوشی استفاده کنید.

معمولاً این محافظ‌ها به فیلتر نور آبی نیز مجهز هستند و از این نظر نیز استفاده از آن‌ها به نفع سلامتی انسان خواهد بود. نورهای آبی بر روی عملکرد هورمون‌های خواب اثر می‌گذارند و باعث ایجاد اختلالات خواب خواهند شد.

نصب آسان و بدون ایجاد حباب از مزیت‌های دیگر این گلس‌ها است.

معایب محافظ صفحه نمایش ضدجاسوسی

 حال نوبت به آن می‌رسد که کمی درباره‌ی معایب احتمالی این لوازم جانبی صحبت کنیم.

  • تأثیر بر باتری: بسیاری معتقدند که این گلس‌ها باعث می‌شود که باتری گوشی زودتر شارژ خالی کند. احتمالا این افراد از گلس‌های نامرغوب و غیر استاندارد استفاده کرده‌اند که باعث افت کیفیت صفحه نمایش و کاهش بیش از حد نور آن می‌شود و در نتیجه مجبور شده‌اند که نور صفحه نمایش را زیاد کرده و مصرف باتری گوشی خود را افزایش دهند. به همین دلیل باید مرتب گوشی خود را به شارژر موبایل متصل می‌کردند.

محافظ صفحه نمایش ضد جاسوسی

در صورتی که گلس حریم شخصی اصل خریداری کنید احتمال کاهش عمر باتری شما کمتر خواهد بود.

  • افزایش وزن گوشی: گلس‌های ضدجاسوسی معمولاً ضخیم‌تر از گلس‌های معمولی هستند و از این رو باعث افزایش وزن موبایل شما خواهند شد. البته این موضوع زمان خرید سایر مدل‌های گلس هم وجود دارد و مختص گلس‌های پرایویسی نیست.
  • کاهش دید و شفافیت نمایشگر: نمی‌توان منکر تیره شدن صفحه نمایش و کاهش یک تا دو درجه‌ی نور آن در هنگام استفاده از گلس پرایوسی‌‌ها شد. این امر شاید در هنگام عکاسی با موبایل، فیلمبرداری، زیر نور خورشید و… شما را آزار دهد.
شاید این مطلب جذاب باشد
معرفی 3 روش ساده برای وصل کردن گوشی به تلویزیون

سخن آخر:

در این مقاله به سوال “گلس پرایوسی چیست” پاسخ دادیم. متوجه شدیم که استفاده از این نوع محافظ‌ به حفظ حریم شخصی ما کمک می‌کند و به اطرافیان اجازه نمی‌دهد که محتوای صفحه نمایش ما را ببینند. به علاوه کاربردها، انواع، محاسن و معایب استفاده از این نوع محافظ‌های صفحه نمایش را نیز بررسی کردیم.

در نهایت این شما هستید که با اولویت بندی نیازهای خود باید برای خرید این لوازم جانبی تصمیم بگیرید. پیشنهاد ما این است که اگر کارها و امور مالی حساسی را با گوشی خود انجام می‌دهید و یا زمان‌های طولانی را در متروها، اتوبوس‌ها و محیط‌های شلوغ به سر می‌برید، ریسک نکنید و حتماً این نوع گلس را برای گوشی خود تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا