لوازم جانبی

همه چیز درباره کابل فلت گوشی

معمولا در ساختارها داخلی دستگاه های الکترونیکی، کابل های فلت نادیده گرفته می شوند. این کابل ها نقشی اساسی در فناوری های امروز به خصوص تلفن های همراه ایفا می کنند. به کمک کابل های فلت، تصاویر بر روی صفحه نمایش تلفن های هوشمند نمایش داده می شوند و صفحه لمسی نسبت به درخواست های کاربر واکنش نشان می دهد. در این مقاله جانبی، بیشتر با کابل فلت، کاربرد آن در تلفن های همراه و دلایل خرابی آن آشنا خواهیم شد.

کابل فلت چیست؟

در گذشته سیم های گرد تنها انتخابی بود که متخصصان ساخت قطعات الکترونیک، برای توسعه محصولات، پیش روی خود می دیدند. مشکل بزرگی که استفاده از این سیم ها با خود به همراه داشتند، پیچ خوردن دور هم و اشغال کردن فضای زیادی در یک برد الکترونیکی بود. به مرور زمان این سیم ها جای خود را به کابل های مسطح یا فلت دادند. کابل های فلت از نظر وزنی سبک تر هستند و انعطاف پذیری بیشتری دارند.

ویژگی های کابل فلت گوشی

کابل فلت که در زبان انگلیسی از آن تحت عنوان Flexible Flat Cable یاد می شود، از چندین سیم رسانا که به طور موازی در کنار یکدیگر قرار گرفته اند، تشکیل می شود. ساختار پهن و صاف سیم های موازی، ظاهری شبیه روبان به کابل می بخشد. این کابل ها بهترین جایگزین برای کابل های سفت، گرد و حجیم در صنعت کامپیوتر به شمار می روند. امروزه از کابل های فلت در اکثر دستگاه های الکترونیکی مانند رایانه، تلفن همراه، تبلت و چاپگر به خاطر برخورداری از ساختار ساده، کارآمد و کم هزینه آن ها استفاده می شود.

شاید این مطلب جذاب باشد
با ۶ ترفند برای یادداشت روی فایل‌های PDF آشنا شوید

کابل فلت چه کاربردهایی دارد؟

ساختار کابل های فلت سبب شده که نسبت به کابل های مشابه فضای کمتری را اشغال کنند. به دلیل انعطاف پذیری زیادی که کابل های FCC دارند، سیستم های الکترونیکی با چگالی بالا، بیشترین استفاده را از این سیم های مسی می کنند. در کنار استفاده از کابل فلت در تلفن های همراه و تبلت ها، دستگاه های مختلف دیگری چون لوازم الکترونیکی مصرفی مانند دستگاه پخش کننده CD و DVD، گیرنده های ماهواره ای و تجهیزات خانگی مثل ماشین ظرفشویی نیز از کابل فلت بهره می برند. سیستم رادیویی و GPS اتومبیل نیز مهمترین سیستم هایی در صنعت خودرو هستند که از کابل فلت استفاده می کنند.

کاربرد فلت در صنایع مختلف

انواع کابل های FFC مورد استفاده در صنعت کامپیوتر، موارد زیر را شامل می شوند:

  • کابل های مادربرد
  • کابل های اتصال نمایشگر های LCD
  • کابل های صفحه کلید
  • کابل های HF (مورد استفاده در انواع هندزفری)
  • کابل بلندگو
  • کابل های دوربین
  • کابل های دکمه های جانبی

استفاده از کابل های FCC در تلفن های همراه

هر آنچه که در ساختار بیرونی تلفن همراه خود مشاهده می کنید، از برقراری ارتباطات پیچیده ای ساخته شده اند که سخت افزار داخلی گوشی شما را تشکیل می دهند. دریافت واکنش از جانب تلفن همراه هنگام لمس کردن صفحه نمایش حتی با وجود قرار داشتن گلس گوشی بر روی آن، به کمک کابل فلتی امکان پذیر است که مادربرد تلفن همراه را به صفحه نمایش متصل کرده است. به طور کلی نمایش اطلاعات و واکنش صفحه نمایش لمسی گوشی به خواسته های کاربر به کمک کابل فلت اتفاق می افتد.

کاربرد فلت در تلفن همراه

کابل های FCC آزادانه خم می شوند و با توجه به تولید تلفن های همراه با ابعاد کوچک در سال های اخیر، بهترین انتخاب در گوشی های موبایل به شمار می روند. عدم شکنندگی و مقاومت در برابر دمای بالا (تا 110 درجه سانتی گراد)، نصب آسان و هزینه تولید کم نسبت به سایر سیم ها، کابل های فلت را به عضوی جدایی ناپذیر در سخت افزار داخلی تلفن همراه تبدیل کرده است.

شاید این مطلب جذاب باشد
چگونه می توانم لاک ناخن را از قاب گوشی پاک کنم؟

نحوه نصب فلت در مجموعه داخلی موبایل به جایگاه مادربرد گوشی بستگی دارد. قرارگیری برد اصلی در وسط و یا بالای قاب گوشی، نیاز به افزایش طول کابل فلت را برطرف می کند.

چرا کابل فلت گوشی موبایل را تعویض می کنند؟

عوامل مختلفی باعث می شود تا کابل فلت نیاز به تعویض پیدا کند. نفوذ آب و رطوبت به تلفن همراه، وارد شدن ضربه شدید و یا آسیب دیدن کابل هنگام تعمیر سایر قطعات مهمترین دلایل خرابی کابل هستند.

تعمیر فلت گوشی موبایل

لازم نیست حتما متخصص باشید تا متوجه خرابی کابل فلت شوید. وقتی شما با عملکرد عجیبی از جانب صفحه نمایش روبرو می شوید مانند تار شدن و پرش تصویر، سیاه شدن صفحه نمایش و یا ضعیف شدن تاچ گوشی، همه این موارد می توانند از نشانه های خرابی فلت گوشی باشند. گاهی اوقات نیز شارژ نشدن دستگاه توسط شارژر اندروید یا آیفون نیز ممکن است به خاطر نقص فنی پیش آمده در فلت گوشی اتفاق بیافتد. تمامی این موارد تنها با تعویض کابل فلت اصلاح خواهند شد.

جمع بندی:

هنگامی که با مشکل نمایش تصاویر در نمایشگر تلفن همراه روبرو شدید، متهم اصلی این اتفاق بدون شک کابل فلت است. برای همین متخصص تعمیرات قطعات الکترونیکی، اول از همه به سراغ تست کابل فلت گوشی خواهد رفت. در پایان ذکر این نکته خالی از لطف نیست که تعویض فلت یک کار مهارتی است. پس حتما به تعمیرکاری مراجعه کنید که پیش از این تجربه تعویض این قطعه را داشته است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا