لوازم جانبی

راهنمای خرید هدفون استودیویی؛ هرآنچه باید در مورد هدفون مانیتورینگ بدانید

هر استودیوی حرفه ای، به ابزار حرفه ای نیاز دارد. هدفون استودیویی یکی از اصلی ترین و مهم ترین ابزار هر استودیویی است. فرقی نمی کند، استودیوی خانگی دارید یا حرفه ای، اگر می خواهید کار ساخت، تدوین و تنظیم موسیقی را در سطح بالایی انجام دهید به خرید هدفون استودیویی یا هدفون مانیتورینگ نیاز خواهید داشت. ما در جانبی سعی می کنیم به مهم ترین نکاتی که در هنگام تهیه یک هدفون حرفه ای نیاز دارید اشاره کنیم. با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

هدفون حرفه ای لاکچری

راهنمای خرید هدفون استودیویی؛ چه کسانی به هدفون مانیتورینگ نیاز دارند؟

اگر تنظیم کننده، تولید کننده یا تدوینگر موسیقی هستید، خرید هدفون استودیویی برای مانیتورینگ اهمیت زیادی دارد. در هنگام ضبط صدای زنده، هیچ ابزاری مانند هدفون نمی تواند به شما کمک کند تا به صورت دقیقی صدای ضبط شده را بررسی کنید. علاوه بر این در زمان میکس کردن می توان از هدفون در کنار بلندگو استفاده کرد. جزئیات ریز همیشه در هدفون خودرا نشان می دهند. DJ ها نیز در هنگام میکس و CUE به یک هدفون استودیویی خوب نیاز دارند.

خرید هدفون استودیویی برای افرادی که تنها به هدفونی برای گوش دادن موسیقی نیاز دارند یا موزیسین حرفه ای نیستند توصیه نمی شود. اگر جزو این دسته از افراد هستید، خرید هندزفری با کیفیت انتخاب بهتری خواهد بود.

راهنمای خرید هدفون استودیویی و انواع هدفون

آشنایی با انواع هدفون استودیویی، مدل مناسب خود را انتخاب کنید

زمانی که برای خرید هدفون استودیویی به بازار مراجعه می کنید با مدل های مختلفی رو به رو می شوید. در بین انواع مختلف هدفون استودیویی باید به دنبال گزینه هایی باشید که به خوبی روی گوش را می پوشانند و با حذف نویز ها صدای واقعی و بدون کم و کاست را برای شما فراهم می کنند. بنابراین هدفون های داخل گوشی به هیچ عنوان مناسب نیستند. مدل های مختلفی از هدفون ها با قابلیت پوشاندن گوش در دسترس هستند:

شاید این مطلب جذاب باشد
تقاضای بسیار بالای آیفون ۱۴ رکورد درآمد فاکس‌کان را شکست

Circumaural، هدفون های استودیویی فول سایز با کاپ های پوشاننده گوش

این نوع از هدفون ها به طور کامل روی گوش را می پوشانند. کاپ های سنگین و ضخیم آن ها جلوی ورود و خروج نویز را می گیرند و به طور کامل باعث ایزوله شدن صدا  می شوند. همچنین صدای خروجی این هدفون ها بسیار با کیفیت و شفاف است.

Over-Ear؛ هدفون های فول سایز با پد های دربرگیرنده دور گوش

از لحاظ ساختاری شباهتی زیادی به هدفون های Circumaural دارند. این هدفون ها سنگین و بزرگ هستند اما به علاوه بر پوش دادن کامل گوش مانند Circumaural ها، دور گوش را  هم در برمیگرند. به این ترتیب درهنگام استفاده از آن ها احساس بهتری دارید و احتمال خستگی گوش ها کمتر خواهد شد. کیفیت بالا و جلوگیری از عبور نویز ها از ویژگی های خرید هدفون های استودیویی over-Ear است.

Supra-aural هدفون مانیتورینگ با کاپ های On-Ear

این دسته از هدفون ها کاپ یا پد های نسبتا کوچکتری از هدفون های Circumaural دارند. کاپ ها به جای قرار گیری دور گوش، روی گوش قرار می گیرند. به اندازه دو مدل قبلی بزرگ و سنگین نیستند. به این ترتیب Supra-aural ها کمی از نویز را عبور می دهند. معمولا DJ ها از این نوع هدفون استفاده می کنند. این مدل از هدفون در نمونه های میان رده و ارزان قیمت انتخاب خوبی برای طرفداران آماتور و نیمه حرفه ای موسیقی هستند. شما می توانید در لیست لوازم جانبی موبایل نیز نمونه های خوش قیمتی از Supra-aural ها را پیدا کنید.

شاید این مطلب جذاب باشد
تویوتا کرولا ۲۰۲۳ با سیستم هیبریدی ارتقا یافته در ژاپن معرفی شد

تفاوت هدفون پشت باز و پشت بسته

هدفون استودیویی پشت باز یا پشت بسته چیست و چه تفاوتی با هم دارند؟

یکی دیگر از مواردی که در هنگام خرید هدفون استودیویی و هدفون مانیتورینگ حرفه ای باید به آن توجه کنید، پشت باز یا پشت بسته بودن هدفون است. در اینجا تفاوت هدفون پشت باز و پشت بسته را بررسی می کنیم.

هدفون پشت باز؛ صدای شفاف و طبیعی

هدفون پشت باز (open-back) در پشت خود شیار هایی دارد که امکان عبور هوا از درون کاپ ها و رسیدن آن به المنت اسپیکر را فراهم می کند. به این ترتیب فشار داخل هدفون پشت باز نمی تواند باعث ایجاد صدای غیر طبیعی و افکت شود. این مزیت از ایجاد اکوهای داخلی نیز جلوگیری می کند. در نتیجه صدای طبیعی تر و شفاف تری خواهید داشت. البته این موضوع ایزوله شدن صدا را نیز کاهش می دهد.

 به این ترتیب در زمانی که در فاصله نزدیکی از میکروفون قرار دارید ممکن است صدای هدفون شنیده شود. از آنجایی که بیس ارائه شده توسط هدفون پشت باز ناپایدار است، معمولا در زمان میکس کمتر از آن ها استفاده می شود. مگر در مراحل انتهایی کار و زمانی که به دنبال شنیدن صدای واقعی خروجی هستید.

هدفون پشت بسته؛ صدای کاملا ایزوله شده و بدون نویز

خرید هدفون استودیویی پشت بسته مناسب افرادی است که می خواهند صدای کاملا تمیزی ضبط کنند و در فاصله کوتاهی از میکروفون قرار دارند. به این ترتیب بهترین گزینه برای مانیتورکردن در هنگام ضبط هستند. در هدفون های closed-back، صدا تنها یک راه خروجی دارد و آن هم کانال گوش است. نویز ها کاملا حذف می شوند و صدایی با بیس با کیفیت تری تولید می شود.

شاید این مطلب جذاب باشد
روش ساده برای مراقبت از باتری گوشی آیفون و جلوگیری از کاهش طول عمر آن

نکته مثبت دیگر این است که با حذف نویز ها می توانید جزئیات دقیق را در هنگام میکس تشخیص دهید. اما نقطه ضعف هدفون های استودیویی پشت بسته در ایجاد صدای مصنوعی است که کاملا درون سر گیر افتاده است. به این ترتیب باید در هنگام میکس از بلندگو هم استفاده کنید تا صدای طبیعی و واقعی داشته باشید. از این رو خرید بلندگو و اسپیکر بلوتوث نیز در کنار این هدفون ها الزامی خواهد بود.

بهترین هدفون استودیویی

در هنگام خرید هدفون استودیویی به چه مشخصاتی توجه کنیم؟

بعد از انتخاب نوع و دسته مناسب برای خرید هدفون استودیویی، نوبت به مسائل فنی تری می رسد. شکل ظاهری اهمیت زیادی، اما آن چیزی که واقعا تفاوت یک هدفون واقعی و معمولی را مشخص می کند مشخصات فنی آن است. فرقی نمی کند چه بودجه ای دارید، در هر صورت در هنگام خرید هدفون مانیتورینگ یا استودیویی باید به امپدانس (impedance) و فرکانس هدفون توجه کنید.

خرید هدفون با چه امپدانس و فرکانسی بهتر است؟

هر چقدر که امپدانس هدفون کمتر باشد، به ولتاژ کمتری برای برای رسیدن به SPL (سطح فشار صدای معین) نیاز خواهد داشت. به این ترتیب می تواند صدای بلندتری از طریق فیش استاندارد هدفون ایجاد کند. به زبان ساده تر می توانید بدون آمپلی و ابزار حرفه ای، هدفون را به دستگاه های معمولی مثل آیفون خود نیز متصل کنید.

علاوه براین دامنه فرکانس قوی نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. هرچقدر دامنه فرکانس بیشتر باشد صداها بیشتری را پوشش می دهد و این موضوع در هنگام میکس کردن اهمیت زیادی دارد. زیرا می توانید جزئیات صداها را با دقت گوش کنید. در نتیجه اگر قصد خرید بهترین هدفون استودیویی را دارید به سراغ گزینه هایی با امپدانس پایین و فرکانس بالاتر بروید.

شاید این مطلب جذاب باشد
چگونه قیمت گوشی دست دوم را محاسبه کنیم؟

مهم ترین نکات خرید هدفون مانیتورینگ

نکاتی که در خرید هدفون استودیویی نباید فراموش کنید

مواردی که در بالا اشاره کردیم اهمیت زیادی دارند اما نکات کوچک دیگری هم وجود دارند که باید رعایت کنید. حتما هدفونی را انتخاب کنید که در هنگام استفاده از آن احساس راحتی می کنید. یک فرد حرفه ای ممکن است روزانه 8 تا 10 ساعت به طور مداوم از هدفون خود استفاده کند. بنابراین علاوه بر راحتی، دوام و کیفیت ساخت نیز اهمیت زیادی دارد. در بعضی از انواع هدفون ها مانند هدفون های ورزشی اهمیت کیفیت ساخت بیش می شود. ما در معرفی بهترین هدفون ورزشی به این نکته مهم توجه ویژه ای داشته ایم.

جمع بندی کلی مقاله

در این مقاله با راهنمای خرید هدفون استودیویی همراه شما بودیم. هدفون استودیویی و هدفون مانیتورینگ جزو هدفون های حرفه ای هستند که در هنگام خرید آن ها باید به نکات بسیار زیادی توجه کنید. اگر سوال بیشتری در این زمینه دارید یا تجربه خرید هدفون حرفه ای را داشته اید، می توانید نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید. همچنین کارشناسان حرفه ای جانبی پاسخگوی سوالات مهم شما خواهند بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا